Phillips ser stor vækst for LED-produkter i år

De globale marked for LED-lys vil vokse omkring 40 pct. i 2013

Foto: Casper Dalhoff

Sådan lyder det fra det hollandske elektronikselskab Phillips, som satser stort på de energieffektive lyskilder.

Phillips forudser et vækst-vendepunkt i år med lanceringen af sin 60-watts LED lyspærer, som kan købes i de nordamerikanske butikker for blot 10 dollar (56 kr.). Selskabets direktør for Nordamerika Greg Sebasky tror på, at LED-lyspærer vil udgøre omkring halvdelen af Phillips samlede salg af lys inden 2015 fra nuværende 25 pct.

- Folk begynder at se lys som et varigt gode, hvor de vælger at tage lyskilderne med, når de flytter, forklarer Greg Sebasky ifølge Bloomberg News.

Prisen er stadig en hindring

I september sidste år, vurderede analysehuset Strategies Unlimited, at markedet for LED-produkter ville udvikle sig med en lille vækst i 2012 til omkring 12,5 mia. dollar, men Phillips-direktøren tror altså på et solidt væksthop i 2013.

Phillips producerer LED-drevne lysprodukter, som forbrugerne ifølge Phillips kan spare omkring 250 dollar (1.400 kr.) i elektricitet per år.

LED står for lys-emitterende diode eller blot lysdiode og har et lavere energiforbrug end normale glødepærer, de er mere robuste og har en længere levetid end glødepærerne.

LED-lyskilderr koster dog fortsat mere at producere end de gammeldags glødepærer, hvilket fortsat afholder forbrugerne fra endegyldigt at skifte til LED-belysning.

Læs også