Finanskrisen har skabt nye biler

Sådan ser bilproducenternes bud på nye biler anno 2013 ud.

På bilmessen i Schweiz fremviser producenterne nye modeller i alle prisklasser. Fælles for dem alle er, at den økonomiske krise har haft indflydelse på, hvordan bilerne ser ud, og hvordan de kører.

Vi er ikke immune over for økonomisk nedgang.

Stephan Winkelmann, Lamborghinis direktør

Det gælder blandt andet for SEAT, der hører hjemme i det kriseramte Spanien. Her har man været nødsaget til i højere grad at forme sine biler efter kunder uden for landets grænser.

"Vi er nødt til at forbedre vores betalingsbalance, kan man sige. Det gælder for SEAT, men det gælder også for hele landet. Spanien er nødt til at sælge sig selv til udlandet, eksportere mere," fortæller SEATs bestyrelsesformand James Muir.

Lamborghini kører skidt i Sydeuropa

I den anden ende af skalaen befinder Lamborghini sig. Et bilmærke, der kun henvender sig til allerrigeste.

Også her har man været nødt til at henvende sig til nye markeder og potentielle kunder.

"Vi er ikke immune over for økonomisk nedgang. Lige nu går det rigtig godt i USA, hvor økonomien er i bedring. Vi er stabile i Europa, undtaget i Sydeuropa, hvor det går dårligt for alle. Sydøstasien går stadig rimelig godt. Vi er nødt til at være tilbageholdene og være parat til at reagere, hvis tingene udvikler sig," fortæller Lamborghinis direktør Stephan Winkelmann.

Det samlede europæiske bilsalg faldt i 2012 med næsten otte procent i forhold til året før. Det var femte år i træk med faldt i salget.

Læs også