Mærsks ekstraskat skal vare evigt

Dog stadig fortroligt, hvordan milliardbeløbet skal opkræves.

Nordsøolien er et evigt skattestridspunkt. Men nu er der fundet fred frem til 2042. Foto: Maersk

Danske selskaber er blevet stillet en skatterabat på tre procentpoint i udsigt.

Men denne rabat kommer de ikke til at mærke hos Mærsk, Shell og Chevron, der sammen danner olieselskaberne i Dansk Undergrunds Consortium.

Her sagde man i sidste uge ja tak til springe rabatten over, og »som udgangspunkt« er der tale om »en permanent ordning,« fastslår Skatteministeriet nu overfor Jyllands-Posten.

Være stillet "som om"

Detaljerne i selve aftalen er dog stadig få. Og Skatteministeriet vil først oplyse den konkrete udformning af den særlige ’ekstraskat’, når lovforslaget fremlægges senere på året.

Dog står det klart, at mens de fleste danske selskaber efter regeringens vækstplan går fra en selskabskat på 25 til 22 pct., vil olieselskaberne i DUC »være stillet som om selskabskatten fortsat er 25 procent,« oplyser Skatteministeriet.

Men det står således ikke klart om der skal laves en særlov eller om regeringen for eksempel vil stole på, at selskaberne holder fast i deres løfte om ikke at kræve kompensation.

Har givet afkald

Hvordan aftalen er kommet i stand, er der fortsat heller ikke megen lyst til at tale om hos Mærsk eller i Skatteministeriet.

Hos sidstnævnte henviser man foreløbig til en kortfattet »erklæring fra regeringen og bevillingshaverne« fra 26. februar offentliggjort på Skats hjemmeside.

I dokumentet beskrives, at selskaberne i DUC har givet »afkald« på kompensation i forbindelse med, at skatten sættes ned for alle andre selskaber.

Papiret slår dog samtidig  fast, at hvis denne eller fremtidige regeringer vælger at sætte selskabsskatten højere end 22 pct., så forsvinder ekstraskatten for DUC.

3,3 mia. på syv år

I forbindelse med DUC’s beslutning om at acceptere den højere selskabsskat besluttede regeringen at opgive drømmen om at genforhandle den omfattende aftale om Nordsøolien, der således nu kan løbe frem til 2042.

Det skete efter anbefaling fra Kammeradvokaten, der vurderede, at regeringen ganske enkelt ikke kunne få flere penge ud af DUC.

I Folketinget er det således nu kun Enhedslisten, der ønsker at genforhandle aftalen.

Ifølge regeringens vækstplan forventer staten, at den manglende skatterabat til Mærsk og DUC vil betyde en yderligere indtægt i statskassen på omkring 3,3 mia. kr. fra 2014 til 2020.

Læs også