Dansk turisme rasler ned

Evnen til at tiltrække turister falder markant.

Danmark har både har styrker og svagheder, når det gælder om at lokke turister til landet. En af de helt store udfordringer er det prisniveau, som de rejsende møder.  Arkivfoto: Finn Frandsen

Danmark rasler ned på listen over de lande, som er bedst til at konkurrere om turisternes gunst.

Samtidig klarer vores nabolande sig bedre, og det samme gør en række af de lande, som vi sammenligner os med.

Det er ganske enkelt noget møg, at Danmark rykker ned på listen. Det betyder, at vi mister vigtige indtægter og arbejdspladser.

Lise Lyck , lektor, Center for Turisme og Kultur på CBS, Handelshøjskolen i København

Konsekvensen af den svigtende konkurrenceevne er færre turister, og dermed taber Danmark omsætning for et stort milliardbeløb. Det betyder mistede job i en tid, da regeringen jagter vækst og arbejdspladser.

Det er World Economic Forum, som i en omfattende rapport har kulegravet 140 landes evner til at konkurrere om turisterne. Danmark ligger nr. 21 på listen, og det er en markant tilbagegang i forhold til den seneste rapport fra 2011, da Danmark var nr. 16. I 2009 indtog vi pladsen som nr. 14.

»Det er ganske enkelt noget møg, at Danmark rykker ned på listen. Det betyder, at vi mister vigtige indtægter og arbejdspladser. Samtidig får vi sværere ved at udnytte det store potentiale i turismen, som vokser globalt,« siger Lise Lyck, lektor ved Center for Turisme og Kultur på CBS, Handelshøjskolen i København.

Styrker og svagheder

Rapporten afslører, at Danmark både har styrker og svagheder, når det gælder om at lokke turister til landet. En af de helst store udfordringer er det prisniveau, som de rejsende møder. Målt på priserne ender Danmark på en lidet flatterende plads som nr. 136. Kun Australien, Norge, Schweiz og Zimbabwe ligger dårligere placeret.

»Rapporten dokumenterer, at vi ligger tordnende lavt på priserne, som er en vigtig indikator, når turisterne vælger rejsemål. Det er en konstant udfordring, at det er dyrt at være turist i Danmark, og derfor kommer vi ikke uden om et opgør med de høje skatter og afgifter,« siger Christian T. Ingemann, direktør i Dansk Erhverv.

Han peger på, at moms, energiafgifter og skattetrykket giver svære vilkår for turismeerhvervet.

»Det er tilfredsstillende, at regeringen vil hæve momsafløftningen på overnatninger og restaurantbesøg, men vi skal videre,« siger Christian T. Ingemann.

Schweiz i toppen

Men prisniveauet er ikke altafgørende for turisterne. Schweiz topper listen over de mest konkurrencedygtige destinationer, selv om alpelandet ligger i bund, når det gælder prisniveau.

Turisme
Store indtægter fra turisme
  • Turismen i Danmark skaber en samlet omsætning på 74,6 mia. kr.
  • De udenlandske omsætninger er 30 mia. kr.
  • Turismen skaber 109.000 fuldtidsjob inklusive afledte effekter.
  • 31 pct. af forbruget kommer fra turister på hotel. 10 pct. fra lejere af feriehuse.

»Schweiz har været i stand til at udviklet turismen, så man tilbyder sammenhængende oplevelser og  tilbud. Det kan Danmark lære af,« siger Lise Lyck.

Hun fremhæver desuden, at Danmark kun har en placering som nr. 117, når det gælder befolkningens holdning til udenlandske besøgende.

»Desværre er vi ikke så venlige mod turisterne, som vi selv tror. Vores holdning er ofte afmålt, og det er et problem, som er vanskelig at forbedre på kort sigt, fordi det kræver en ændring i adfærden,« siger Lise Lyck.

Lyspunkterne for Danmark er flotte placeringer inden for miljø og bæredygtighed. Vi er også kendt for at have en velfungerende infrastruktur og et politikorps, som man kan stole på.

Læs også