Højhælede tennisssko giver Adidas kinesisk fordel

Adidas haler ind på Nike i kapløbet om at blive det største sportstøjsselskab i Kina.

Adidas Neo-serie er en af årsagerne til mærkets stigende succes på det kinesiske marked. Foto: AP

Adidas er ved at implementere en storstilet omstrukturering på det kinesiske marked og fokuserer nu ikke kun på at sælge sportsprodukter, men har også udvidet sit produktsortiment til at omfatte alt fra læderjakker til højhælede tennissko. Selskabets bestræbelser har indtil videre vist sig at bære frugt.

Unikke modeller

Nøglen til Adidas’ nye strategi i Kina har været, at udvide sortimentet, så det nu ikke længere kun består af sportssko og -udstyr, men også af tøj der egner sig til dagligdagsbrug. Samtidig skal de flere end 7.000 kinesiske Adidas butikker nu specialisere sig, så den enkelte butik fokuserer på en niche, som kan være alt fra fodboldsko til dametøj.

- Der bliver ikke flere one-size-fits-all, udtaler adm. direktør for Adidas’ kinesiske division Colin Currie til finansavisen Wall Street Journal, med henvisning til at selskabets butikker på tværs af Kina i løbet af de næste to år skal specialisere sig.

Løber efter pengene

Den tyske sportsudstyrsgigant kunne sidste år se sin omsætning vokse hele 15 pct. på det kinesiske marked, og samlet set har Adidas nu en markedsandel på 11,2 pct. af Kinas 148 mia. yuan (135 mia. kr.) store marked for sportstøj.

Dermed ser den nye strategi ud til at virke, idet selskabet haler stærkt ind på Nike, der sidder på 12,1 pct. af markedet, viser tal fra analyseinstituttet Euromonitor international. Nike har længe været den ubestridte markedsleder, men måtte i sidste kvartal se sit salg falde med 12 pct. i landet.

Sportstøjsselskaberne var blandt de første tøjselskaber til at etablere sig i Kina og har altid nydt stor popularitet som hverdagstøj i landet. Men i de seneste år har selskaberne oplevet stærk konkurrence fra tøjselskaber som Gap og Inditex’ Zara, der ligeledes fremstiller hverdagstøj. Det har tvunget sportstøjsselskaberne til at forny sig, og Adidas har selv haft stor succes med sit salg af NEO-tøjlinjen, der blandt andet består af stramtsiddende røde jeans og moderigtige ponchos.

Læs også