Køber du også fra udlandet?

Stadig flere danskere vender danske netbutikker ryggen. Det koster netbutikkerne dyrt.

Arkivfoto: Jens Dresling/Polfoto

Danskerne e-handler som aldrig før. I 2012 købte vi for rekordhøje 54,7 mia. kr. på nettet, viser en analyse fra FDIH - Foreningen for Dansk Internethandel.

Problemet er, at det især er udenlandske netbutikker, som har glæde af købelystne danskere. Fra 2011-2012 steg danskernes indkøb på udenlandske netbutikker fra 9 mia. kr. til 12,5 mia. kr. Det er en stigning på knap 40 pct.

I samme periode steg den indenlandske nethandel kun med 14 pct., og det vækker bekymring hos FDIH.

Indkøb i udlandet

De mest handlede varegrupper:

  • Film, musik, bøger, spil og legetøj (23 pct.)
  • Tøj, sko og smykker (19 pct.)
  • Rejser og kulturoplevelser (13 pct.)
  • IT, tele og foto (10 pct.)
  • Kosmetik, medicin og kosttilskud (8 pct.)
  • Elektronik og hvidevarer (7 pct.)
  • Hobby- og kontorartikler (6 pct.)
  • Auto-, båd- og cykeludstyr (6 pct.)
  • Sports- og fritidsudstyr (5 pct.)
  • Bolig, have og blomster (2 pct.)

Kilde: FDIH

Det er billigere

"Set med danske briller er det en rigtig ærgerlig udvikling, fordi vi går glip af omsætning. Vi forventer, at tendensen fortsætter," siger kommunikationschef i FDIH Henrik Theil til epn.dk.

I dag foretages hver femte e-handel i Danmark hos udenlandske netbutikker. I 2020 vil det være en tredjedel, forudser FDIH.

Den primære årsag til, at danskerne handler i en udenlandsk netbutik, er, at det er billigere. Hver femte adspurgte i FDIH's analyse angiver endda, at han eller hun er fast kunde i den udenlandske netbutik.

En nation af krejlere

Det er netop prisbevidstheden hos danske forbrugere, som gør ondt på de danske netbutikker.

"Danmark er en nation af krejlere – og det er ikke nødvendigvis negativt ment. Vi vil gerne gøre en god handel, og her er det et problem, at vi har et af de højeste prisniveauer i EU," fortæller Henrik Theil.

"Det er især danske netbutikker, som sælger let sammenlignelige varer såsom cd’er, dvd’er og elektronik, der er ramt. De har svært ved at konkurrere med udenlandske netbutikker i f.eks. Sverige og Tyskland," tilføjer han.

Det er primært de unge, som handler internationalt, mens de ældre holder sig til danske webshops, viser analysen.

Sæt dig ind i sagerne

Hos Forbruger Europa, der rådgiver forbrugere om køb i andre EU-lande, kan man også mærke, at flere danskere handler online på tværs af EU's grænser.

Og selvom det generelt er trygt at handle i udenlandske netbutikker, skal man alligevel være opmærksom på en række ting.

"Hvis man f.eks. køber en vare fra Storbritannien, har man ikke 14 dages fortrydelsesret – men kun en uge. Det er altså vigtigt, at man sætter sig ind i lovgivningen og læser betingelserne, inden man køber en vare fra en udenlandsk netbutik," siger lederen af Forbruger Europa, Martine Kilding, til epn.dk.

Læs også