Serier

Kopier truer Novos trone

Analyse: Novo Nordisk A/S sidder stadig stabilt på diabetesområdet. Men de kommende år bliver svære, forudsiger analytikere og eksperter.

Medicinselskabernes kamp
Novo Nordisks nye insulin, Tresiba, virker i længere tid end traditionelle insuliner, men det var en streg i regningen, da de amerikanske myndigheder mod forventning for nylig vendte tommelfingeren ned for Tresiba og det ligeledes nye præparat Ryzodeg.  Foto: Novo Nordisk A/S

Ingen tror for alvor, at Novo Nordisk bliver smidt af tronen som verdensmester i diabetes.

Men fremover kommer det til at koste mere træning og hårdere kampe at forsvare positionen. Det spår en række analytikere af medicinbranchen.

Dermed var den amerikanske huskekage for nogle uger siden kun en appetitvækker.

Det var de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, der sagde foreløbigt nej til at godkende det, som Novo Nordisk har kåret til selskabets næste megasællert, Tresiba. Præparatet er godkendt i både EU og Japan, men FDA er bekymret for, om behandlingen øger risikoen for hjertekar-bivirkninger hos patienterne.

Derfor forhandler Novo Nordisk nu med FDA for at finde ud af, hvor stort et yderligere studie selskabet skal gennemføre for at afdække risikoen.

Det vil i første omgang betyde merudgifter, som kan runde 1 mia. kr. Men vigtigere endnu vil det udskyde lanceringen af et meget vigtigt produkt.

»Godkendelsen af Tresiba er ekstremt vigtig for Novo Nordisk i konkurrencen med Lantus og potentielle biosimilarer,« konkluderer aktieanalytiker Rune Majlund Dahl fra DNB i London.

Kopister forude

Han stikker dermed fingeren ned i de to sår, der genererer Novo Nordisk allermest.

Det ene, biosimilarer, er et andet ord for kopiprodukter. De hedder biosimilarer, fordi insulin er et biologisk lægemiddel lavet af proteiner, og det er betydeligt sværere at kopiere end f.eks. en hovedpinepille, som er ren kemi. Kopierne af de moderne insuliner, som Novo Nordisk tjener en meget stor del af sin indtjening på, er i den grad på vej frem. Så mens kopiproducenterne forbereder sig i rasende tempo, står Novo Nordisk stille og forhandler med FDA om Tresiba, der netop er Novo Nordisks bud på en insulin, der er bedre end de eksisterende og dermed også kommende kopier.

Patent udløber

Frontalangrebet fra kopisiden sættes ind i 2014, når patentet udløber for den meget succesfulde Lantus, en såkaldt basal insulin, som sikrer en stabil bund af insulin over dagen. Lantus produceres af det franske firma Sanofi-Aventis.

En af de første på kopimarkedet vil formentlig være Novo Nordisks anden hovedkonkurrent, amerikanske Eli Lilly.

»Vi forventer, at insulin glargin (det aktive stof i Lantus, red.) fortsat vil blive brugt som behandling af en stor del af patienterne i mange år. Lilly har betydelige ressourcer, inklusive produktion, leveringsevne og patientkontakt, som giver os en god position til at konkurrere med vores nye insulinprodukt glargin, hvis det bliver godkendt,« siger Tor Even Nergård fra Eli Lilly Diabetes Scandinavia.

Konkurrencen spidser til

Mange regner med, at de tre førende insulinproducenter vil sidde på kopimarkedet. Det forudså også Novo Nordisks adm. direktør, Lars Rebien Sørensen, for nylig i Morgenavisen Jyllands-Posten. Det er kompliceret at lave biologiske lægemidler og derfor dyrt, hvis man ikke allerede har udstyret.

Han har også selv tænkt sig at være aktiv på kopimarkedet.

Men den indiske kopiproducent Biocon har i et partnerskab med Mylan tænkt sig at komme på markedet med en Lantus-kopi. De slår især på, at de kan tilbyde alverdens sundhedsvæsener et billigere produkt.

»Jeg forventer, at der vil være konkurrence fra Novo Nordisk, Sanofi-Aventis og Eli Lilly, men der er også andre, der kan få en plads, f.eks. Mylan og Biocon. Jeg tror, det bliver svært at komme ind på de vestlige markeder, men nogle af vækstlandene vil formentlig acceptere egentlige kopiproducenter, og jo flere spillere, desto større et problem bliver prisdiskussionen,« siger Tim Race, aktieanalytiker fra Deutsche Bank.

Han sigter til, at kopierne af Lantus givet vil blive billigere. Og når der findes en billigere insulin på markedet, vil det være sværere for f.eks. Novo Nordisk at forhandle sig til en markant højere pris for f.eks. Tresiba.

Ud over at gøre sig mindre sårbar over for kopiproducenter havde Novo Nordisk også håbet på, at Tresiba kunne genvinde noget af det meget store marked, som Novo Nordisk har tabt til rivalen Sanofi-Aventis og Lantus. Novo Nordisk har også en basal insulin, Levemir, men Lantus vurderes af mange patienter som bedre end Levemir, og derfor har Novo Nordisk fået fransk vask og strygning i ikke mindst USA.

Kostbar forsinkelse

Status er, at Lantus i USA omsætter for 4 mia. dollars, mens Levemir halter efter med knap 1 mia. dollars.

»Novo Nordisk forventede, at Tresiba kunne indsnævre denne afstand. Forsinkelsen (hos FDA, red.) vil formentlig bremse vækstudsigterne på et tidspunkt, hvor vi forventer, at konkurrencen intensiveres,« vurderer analytikerne hos kreditvurderingsselskabet Moody's.

Ingen analytikere tror, at Novo Nordisks position som verdens førende på diabetesmarkedet er truet i overskuelig fremtid.

»Novo Nordisk er fortsat et kvalitetsselskab med en unik position i forhold til det meget attraktive insulinmarked med sandsynligvis tocifrede vækstrater på trods af forsinkelsen,« konkluderer Mark Dainty, analytiker ved amerikanske Citi.

Da Novo Nordisk havde offentliggjort den amerikanske lussing søndag den 10. februar om aftenen, faldt aktien den følgende dag promteprompte fra 1.010 til 928,50 – et fald, der åd små 80 mia. kr. af markedsværdien. Men siden har aktien næsten indhentet det tabte og blev i går handlet til kurs 1.007.

Læs også