Fagfolk: Tiden løber ud for pendleraviser

Selv en gratis papiravis kan ikke overleve i nutidens mediebillede, mener fagfolk.

Foto: Jens Dresling

I dag kl. 10.00 annonceres det på et pressemøde, at 24timer udkommer sidste gang den 22. marts, og at Metroxpress dermed bliver den eneste tilbageværende 'trafikavis' i landet.

Det kommer ikke bag på to fagfolk, at de nye schweiziske, Tamedia, nedlægger den ene avis, ikke mindst fordi pendleravis-konceptet over tid formentlig har overlevet sig selv. 

Mark Ørsten, lektor, medieforsker og leder af det journalistiske studie ved Roskilde Universitetscenter betragter lukningen som led i den naturlige proces, som følge af at brugen af medier har ændret sig:

"Når folk pendler i toget, tjekker de fleste i dag nyheder på mobilen eller iPad. Derfor har der ikke været så meget behov for gratisaviser der. Man kan sige, at aviskrigen nu må være afblæst, og at udviklingen har været på vej længe. I stedet flyttes fokus nu over på nettet”, siger Mark Ørsten til Politiken.

Fænomenet mister kraft

Det er også vurderingen fra Kim Minke, forfatter til bogen 'Aviskrigen' og tidligere rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

"Gratisavisfænomenet har mistet sin kraft i de sidste fem år. Der er blevet investeret langt flere penge i det, end nogen nogensinde kunne håbe på at tjene på det. Det vigtigste er måske, at det her er et tegn på, at danskere såvel som alle andre i den udviklede del af verden simpelthen går fra den trykte presse - og det hjælper så ikke engang, at det er gratis”, siger han.

Ejerne vil i dag vil informere nærmere om den planlagte relancering af Metroxpress, der betyder at den sidste gratisavis ændrer format og går mere tabloid i linjen.

Lektor Mark Ørsten tror dog  ikke, at man på ledelsesgangene hos formiddagsaviserne frygter konkurrencen fra det nye Metroxpress.

Læs også