Grønlands rederi vil bygge skibe i Polen

Skibsværft i Gdansk ligner en favorit til at vinde Royal Arctic Lines hidtil største nybygningsordre.

Foto: Kim Agersten

I løbet af første halvår af i år håber Royal Arctic Line på at have fundet de eller det værft, der skal stå for at bygge rederiets fem nye skibe og samtidig få gennemført deres investeringsprogram i en ny flåde, som konkursramte P&S Werften skulle have stået for.

I øjeblikket ligger Royal Arctic Line i forhandlinger med værfter i både Tyskland, Litauen og Polen, oplyser økonomidirektør Ole Baunbæk til ShippingWatch.

"Det blev så ikke til noget med det tyske værft, men vi er i fuld sving nu med at kigge på alternativer og taler med de forskellige værfter i den her region og især i Polen. Vi håber på at have aftaler på plads inden udgangen af første halvår " siger han.

Ole Baunbæk oplyser, at Royal Arctic Line tidligere har fået bygget et skib på det store polske værft Remontova, der ligger i Gdansk, og at værftet også er i spil denne gang. Og at det bliver en betydelig investering, er der ingen tvivl om. Investeringsprogrammet hos P&S Werften, som aldrig blev til noget, lå på omkring 100 mio. euro, og "jeg tror ikke, det bliver billigere med de nye forhandlinger, vi har gang i," lyder det fra Ole Baunbæk.

Forleden præsenterede Royal Arctic Line regnskabet for 2012, der viste et beskedent overskud på seks mio. kr. efter skat på grund af en dårlig grønlandsk økonomi og faldende mængder fragt. Et resultat, der sandsynligvis ikke vil ændre sig meget de næste par år, mener økonomidirektøren. Både grundet de store investeringer i en ny flåde, men også kommende investeringer i en ny containerterminal i den bebudede containerhavn i Nuuk, som landsstyret (Naalakkersuisut) sidste år vedtog at gennemføre.

Kan vinde på olieaktiviteter

Men der er også mulige lyspunkter for rederiet. For aktiviteterne i forbindelse med den grønlandske undergrund kan spille en stor rolle for rederiets bundlinje, vurderer Ole Baunbæk. Det kunne selskabet blandt andet se i 2011, hvor man kunne præstere et historisk godt regnskab, der var påvirket af de mange aktiviteter i forbindelse med olieefterforskning ved Grønland, som i 2012 droslede væsentligt ned og også påvirkede regnskabet.

"Udviklingen og efterforskningen af olie kan på den korte bane begynde at betyde nogle voldsomme aktivitetsløft ved Grønland. Vi ved ikke præcis, hvornår de (olieselskaberne, red.) kommer tilbage, men der er et par af de større selskaber, der har indikeret, at de måske kommer tilbage i 2014 og fortsætter deres efterforskning, og det betyder rigtig meget for os," siger han.

Sammen med A.P. Møller Maersk-ejede Danbor har Royal Arctic Line datterselskabet Arctic Base Supply, der servicerer offshoreindustrien.

"Selvom vi kun får en lille del af olieselskabernes aktivitet, så betyder det rigtig meget for vores forretning."

Hvor meget fylder det af jeres samlede forretning?

"Indtil videre ikke voldsomt meget, men der er ingen tvivl om, at potentialet er stort. I dag fylder det kun en brøkdel, men det er med til at rykke på bundlinjen. Vi har et apparat, som er ret fleksibelt, men vi er klar til at løfte en del, og det kan hurtigt betyde en del for vores økonomi," siger Ole Baunbæk.

Royal Arctic Line leverer skuffende resultat for 2012 

Royal Arctic Line på udkig efter nyt skibsværft 

Royal Arctic Line kan tidligst se pris på værftkrak i første kvartal 

Læs også