Fleggaard klar til ølpriskrig

Det kan få alvorlige konsekvenser for Sønderjylland, hvis grænsehandlen stækkes, mener Fleggaard.

Hos Fleggaard vil man ikke bare læne sig tilbage og se til, hvis de danske ølpriser falder.

Den omfattende grænsehandel er atter til debat i Danmark.

Regeringen er angiveligt venligt stemt over for mere lempelige afgifter på øl og sodavand, der årligt trækker tusindvis af danskere til den dansk-tyske grænse, hvor priserne er væsentligt lavere end i dansk detailhandel.

Fakta
Sådan handler danskerne ved grænsen:
  • 82 pct. af danskerne køber sodavand, når de handler i grænsebutikkerne. 72 pct. handler øl.
  • På de næste pladser kommer slik med 67 pct. og vin med 56 pct.
  • Ifølge Bryggeriforeningen kommer en tredjedel af forbruget af øl og sodavand fra grænsehandlen.
  • En undersøgelse fra Deloitte viser, at der i 2011 blev solgt 220 mio. liter sodavand og 181 mio. liter øl i grænsehandlen.

Aktuelt har erhvervsorganisationen Dansk Erhverv foreslået en halvering af afgifterne på øl og sodavand, der rent konkret vil sænke prisen på en kasse øl fra 100 kr. til 80.

Klar til at skrue på prisen

Hos den store grænsehandelsvirksomhed Fleggaard vil man dog ikke bare læne sig tilbage og se til, hvis de danske ølpriser falder.

"Nu er det jo ikke givet, at detailhandlen i Danmark sætter prisen ned, hvis afgiften falder. Det så vi jo med fedtafgiften," siger direktør i Fleggaard Mike Simonsen, der uddyber:

"Hvis de gør, som de plejer, altså fastholder prisen, så har det ingen effekt hos os. Hvis de ikke gør, som de plejer, så har jeg præcis den samme pris at skrue på, og det har jeg tænkt mig at gøre," siger direktøren.

Useriøs debat

Han mener, at debatten om grænsehandlen i Danmark har taget en ærgerlig drejning, hvor for mange usandheder er blevet blandt ind for at sætte handlen ved grænsen mod syd i et dårligt lys.

Hvis de gør, som de plejer, altså fastholder prisen, så har det ingen effekt hos os.

Mike Simonsen, direktør Fleggaard

"Det har været envejskommunikation. Der mangler dimensioner i debatten, den er ikke seriøs længere," siger direktør Mike Simonsen og fortsætter:

"Fedtafgiften afspejler 100 pct., hvad det er, der foregår. Der er interesseforeninger og lobbyister i Danmark, der beder regeringen om at træde i karakter. Man lover regeringen 1.300 arbejdspladser og et nyt prispunkt på produkter, der er omfattet af fedtafgiften, hvis man fjerner den.

Men jeg har endnu til gode at se begge ting. Nu bevæger man sig videre og siger, at hvis man fjerner ølafgiften, så kommer det til at gå godt for detailhandlen i Danmark," forklarer Mike Simonsen, der ikke er i tvivl om, at det handler mere om avance end arbejdspladser for detailhandlen.

Undskyld

Utilfredsheden har fået Fleggaard til i dag og i morgen at indrykke store avisannoncer under overskriften "Undskyld vi forstyrrer" og budskabet er, at grænsehandlen bidrager ganske positivt til det danske samfund i almindelighed og Sønderjylland i særdeleshed.

"Konsekvenserne ved ikke at gøre det (at blande sig i debatten, red.), er for os sønderjyder så alvorlige, at vi har noget på hjerte, som bør siges højt," skriver Fleggaard i annoncen.

Trækker turister til

I den teksttunge annonce slår grænsehandleren med mere end 50 års erfaring på flere faktorer, der taler for en bevarelse af handlen, som den kendes i dag.

Blandt andet mener Fleggaard, at grænsehandlen er en af de vigtigste turistattraktioner i Sønderjylland.

"En ny analyse foretaget af TNS Gallup viser, at 50 pct. af Sønderjyllands turister besøger grænsehandlen under deres ophold, og for 37 pct. af dem var grænsehandlen en afgørende faktor for, at de valgte at holde ferie i netop Sønderjylland," argumenterer Fleggaard.

Hvad er rigtigt?

Dansk Erhverv har blandt andet peget på nødvendigheden af en sænkelse af afgifterne på øl og sodavand. Et forslag om en halvering af afgiften vil gøre en kasse øl 20 kr. billigere i danske butikker, og det vil ifølge erhvervsorganisationens beregningerne give 1.450 nye job i Danmark.

"Det seneste tal er 1.450, og for et par år siden var det 10.000. Men er det overhovedet rigtigt?," spørger virksomheden, der minder om, at der alene i Fleggaards organisation er ansat omtrent 400 danskere.

Dertil kommer de arbejdspladser, som grænsehandlen skaber hos bl.a. Fleggaards 437 danske leverandører.

Grænsehandelsvirksomheden mener samtidig, at det er et højere prisniveau i Danmark, når man renser for afgifter, der er den primære årsag til, at det er billigere at handle i Tyskland.

"I Tyskland er den sammenlagte moms og afgift på kaffe for eksempel højere end i Danmark. Alligevel sælger vi kaffen billigere i Tyskland. Så hvor meget påvirker afgifterne egentlig de priser, man møder i danske supermarkeder," skriver Fleggaard.

Læs også