Testkørere mere positive over for elbiler

Men der skal opsættes flere ladestandere, før danskerne er klar til at købe elbilerne.

Testkørerne har haft en ladeboks fra Clever til rådighed, og fra 1. april bliver det billigere for kunderne at oplade deres elbil. Foto: Clever

Danskernes skepsis over for elbilerne aftager, og tilgangen bliver langt mere positiv, når de selv har haft mulighed for at prøve en elbil.

Bekymringen over for elbilernes begrænsede rækkevidde er mest en mental barriere, men der skal etableres flere ladestationer landet over, før danskerne vil købe en elbil.

Det er nogle af konklusionerne fra de godt 1.400 danske familier, der foreløbig har været med til at teste elbiler i Danmark.

Fordomme nedbrydes

Bag projektet står elbilsoperatøren Clever, der har gennemført Europas mest omfattende elbilsprojekt med støtte fra bl.a. Trafikstyrelsen og Energistyrelsen. Projektet løber over to år og vil i alt omfatte 1.600 familier, der får en elbil stillet til rådighed i tre måneder.

Testkørerne har foreløbig kørt 3,2 mio. kilometer i elbilerne, og Clever har netop sammenfattet de første erfaringer.

Om projektet
  • 24 danske kommuner, tre hospitaler i Region Hovedstaden og en række virksomheder har deltaget i projektet.
  • Projektet har modtaget over 25.000 ansøgninger om at være med.
  • Der kører 200 elbiler i projektet.
  • 1.400 testkørere har foreløbig bidraget til indsamlingen af erfaringer.
  • Testkørere får en elbil til rådighed i tre måneder. I den periode skal bilen indgå som husstandens primære bil.
  • Testfamilierne er blevet udstyret med en intelligent ladeboks fra CLEVER. Boksen gør det muligt at tidsindstille opladningen af elbilen.
  • Der er kørt 3,2 mio. kilometer i elbilerne.

En af erfaringerne er, at muligheden for at prøve en elbil gennem en længere periode har været med til at nedbryde fordommene om elbiler.

"Der eksisterer mange fordomme om elbilerne, og derfor har projektet også haft til formål at finde ud af, hvordan elbilerne er i praksis. Heldigvis har brugernes erfaringer været meget positive. Bilerne fungerer faktisk i en dansk hverdag," fortæller Lise Kirkegaard, der er kommunikations- og marketingdirektør hos Clever.

Rækkevidde en mental barriere

Blandt danskernes mest betydende forbehold har været rækkevidden på op mod 150 km samt den høje pris.

Men den begrænsede rækkevidde er mest en mental barriere, der skal overvindes.

I praksis har rækkevidden nemlig været et mindre problem, da 75 pct. af alle testkørernes ture i bilen har været på under 50 km.

Om Clever
  • Elbilsoperatøren Clever ejes af energiselskaberne SEAS-NVE, SE, NRGi, EnergiMidt og Energi Fyn.
  • Clevers ladeboks til hjemmeopladning installeres typisk i folks garage.
  • Clevers landsdækkende ladenetværk består af 110 offentligt tilgængelige ladestandere – heraf 43 hurtiglade-stationer, hvor elbilen kan lades op på 20-30 minutter.
  • Ladestanderne og hurtiglade-stationerne er placeret i forbindelse med hovedfærdelsårer og ved varehuse, indkøbscentre, og forlystelsessteder.
  • Ladenetværket kan oplade alle elbiler på det danske marked.
Kilde: Clever

"Erfaringerne viser, at  brugerne har ladet bilerne op derhjemme eller ved offentlige standere, når der blot har været brugt halvdelen af batteriets kapacitet. Testkørerne kunne altså køre længere i bilen. De har slet ikke udnyttet bilens rækkevidde, og det viser, at der snarere er tale om en psykologisk barriere end et reelt problem," siger Lars Bording, der er administrerende direktør hos Clever.

Et positivt bekendtskab

Han kan glæde sig over, at testkørerne er blevet mere positive efter selv at have stiftet bekendtskab med elbilerne.

"Testkørerne er blevet mere positive gennem de tre måneder, og 7 af 10 giver udtryk for, at de nu er meget positive over for elbilerne. 6 af 10 overvejer faktisk at købe en elbil. Det er tal, der ligger langt over den generelle indstilling blandt danskerne," siger Lars Bording.

Behov for flere ladestandere

Men testkørerne peger selv på, at nettet af ladestandere skal udbygges mere, før de vil overveje at købe en elbil. Da de første familier fik elbilerne stillet til rådighed, måtte de klare sig med ladestanderen derhjemme, fordi der endnu ikke var opstillet hurtiglade-stationer. I dag har Clever et landsdækkende net af hurtiglade-stationer.

I takt med udbygningen af ladestationerne har testkørerne også vovet sig ud på længere ture.

Priserne skal ned

En anden erfaring, som Clever har gjort sig, er, at der er behov for mere information om elbilerne. Danskerne skal betragte elbilerne som noget, der er her nu, og ikke noget der er på vej.

"Danskerne har brug for at få af vide, at elbilen er her nu, og at den fungerer i mange situationer og dækker manges kørselsbehov. Samtidig er infrastrukturen etableret og udbygges hele tiden. Det giver tryghed, når man kører langt i elbil," siger Lars Bording.

"Samtidig skal der arbejdes på, at indkøbspriserne på bilerne skal længere ned. Det skal ske ved en omlægning af registreringsafgifterne, så bilafgifterne bestemmes af, hvor meget bilerne forurener og hvor langt de kører. Det vil både være godt for klimaet, og mindske prisforskellen mellem især småbilerne og elbilerne," mener Lars Bording.

Samtidig oplyser Lise Kirkegaard, at man også forsøge at presse bilproducenterne til at satse mere på elbiler.

"Volume er også afgørende for, at priserne på bilerne kan komme ned," siger Lise Kirkegaard.

Billigere opladning

Fra 1. april gør Clever det i øvrigt billigere for kunderne at oplade elbilerne.

En lovændring for godtgørelse af elafgift gør det nemlig muligt for Clever at tilbagebetale kunderne 1,00 kr. per kWh strøm, de lader elbilen med. Dermed kan de oplade elbilen til næsten halv pris.

En fuld opladning af elbiler som Peugeot iOn eller den større Nissan Leaf har indtil nu kostet 35-50 kr. Men fra april kan kunderne gøre det til cirka det halve.

"For os er det selvfølgelig vigtigt, at der bliver sat skub i salget af elbiler, og langt de fleste kunder lader bilerne op derhjemme," siger Lars Bording.

Læs også