Avis-direktør: Målet er et læsertal på 600.000

Det nye Metroxpress satser benhårdt på distribution som redningsplanken.

Lars Krabbe

På tirsdag den 2. april 2013 udkommer Metroxpress som en helt ny avis. Nyt format, nyt design, ny distributionsstrategi og et helt nyt redaktionelt koncept målrettet den yngre del af befolkningen mellem 15 og 39 år.

Og fredag den 22. marts bliver sidste udgivelsesdag for 24timer og metroxpress i det nuværende format og design.

”Metroxpress er et stærkt brand i Danmark, og vi er overbeviste om, at det eneste rigtige er at fokusere alle ressourcer på at producere og distribuere én stærk avis, der vil blive det markant mest læste dagblad i Danmark,” siger Søren Riis, adm. direktør for Metroxpress A/S i en pressemeddlelelse.

Nyt indholdt og ny indpakning

Avisens nye format (320x235 mm) er udbredt i Europa, men metroxpress bliver det første dagblad i Danmark i denne form, der bedst kan beskrives som en mellemting mellem almindelig tabloid og A4.

Metroxpress får også nyt logo, der passer til formatet, samt ny farve; blå i stedet for grøn.

Det nye redaktionelle koncept bliver mere populært, end det er tilfældet i dag, og det vil i større udstrækning henvende sig til den yngre del af befolkningen. Fokus vil være på nyheder i ind- og udland, erhverv, underholdning og sport. Som noget nye får avisens Øst-udgave lokalsider om København.

”Det nye metroxpress bliver en stærk og kompakt bouillonterning af de vigtigste nyheder og underholdning til unge mennesker på farten,” udtaler Jonas Kuld Rathje, ansvarshavende chefredaktør i MetroXpress A/S.

Hånduddelerne tilbage

Fra den første dag med den nye metroxpress bliver distributionen igen fokuseret i den offentlige transport og det offentlige rum. Nye distributionskanaler bliver etableret, og eksisterende bliver optimeret. 150 hånduddelere vil fra første dag være med til at udbrede distributionen af metroxpress i de største byer i Danmark, og det er planen, at hånduddelere igen bliver en fast del af distributionen.

Den nye distributionsstrategi betyder også, at abonnementsleveringen af metroxpress vil blive afviklet over de næste måneder, hvilket ligeledes betyder, at selskabet ikke vil modtage distributionsstøtte efter den 22. Marts 2013.

”Nyt format, nyt indhold og en markant satsning på distributionen skal sikre os et øget læsertal per eksemplar og et læsertal på 600.000 inden sommerferien,” udtaler Søren Riis, der ligeledes oplyser, at trykoplaget på metroxpress bliver på 400.000 daglige eksemplarer med et forventet distribueret oplag på mellem 320-350.000.

Ligeledes per 2. april 2013, relanceres nyhedssitet mx.dk i et nyt design på en ny platform. Apps til smart phones og tablets lanceres i løbet af april.

Læs også