Detailgiganter har vokseværk

To danske detailkæmper har taget plads blandt verdens største forretningskæder.

Det går ganske godt for den globale detailhandel, hvor langt størstedelen af de store detailhandelskæder giver overskud.  Fotocollage: epn.dk

Mens store dele af verdenen har været ramt af økonomiske udfordringer, så er de største detailhandelsvirksomheder i i stort omfang gået fri.

Det viser den 16. udgave af revisionsselskabet Deloittes detailhandelsrapport, Global Powers of Retailing 2013, der har identificeret de 250 største detailhandelsselskaber i verden.

Listen, der inkluderer de to danske kæder Dansk Supermarked og Coop, er baseret på de seneste tilgængelige data fra 2011.

Omsætning krydser grænse

Selvom den galoperende økonomiske krise i Europa satte sit præg på lande som USA, Kina og Japan, så har virksomhederne i Deloitte-rapporten formået at løfte omsætningen med godt 5 pct.

For første gang nogensinde krydsede de 250 detailhandleres samlede omsætning 4 billioner dollars - mere præcist 4,27 billioner dollars svarende til omtrent 24 billioner kroner, og mere end 80 pct. af selskabernes omsætning steg i 2011.

Detailhandlens top 10
  • Hvert år offentliggør revisionsselskabet Deloitte en liste over verdens største detailhandlere og omsætningen i 2011.
  • Gennemsnitligt er omsætningen blandt de 250 største 17 mia. dollars, mens grænsen for at komme på listen er 3,7 mia. dollars.

TOP 10

1. Wal-Mart Stores, USA, 447 mia. dollars

2. Carrefour, Frankrig, 113 mia.

3. Tesco, Storbritannien, 102 mia.

4. Metro, Tyskland, 93 mia.

5. The Kroger Co., USA, 90 mia.

6. Costco Wholesale, USA, 89 mia.

7. Schwarz Unternehmens Treuhand, Tyskland, 88 mia.

8. Aldi Einkauf, Tyskland, 73 mia.

9. Walgreen, USA, 72 mia.

10. The Home Depot, USA, 70 mia.

........

97. Dansk Supermarked, Danmark, 10 mia.

140. Coop Danmark, Danmark, 7 mia.

Ingen entydig succes-recept

De flotte salgstal slår tilsyneladende igennem på bundlinjen, hvor der er målt en indtjeningsgrad på 3,8 pct., og 181 af 194 selskaber rapporterer om overskud.

"Vores analyse viser, at mange af største globale detailhandlere klarer sig fornuftigt indtjeningsmæssigt samtidig med, at deres omsætning vokser. En af årsagerne til dette er, at de har turdet satse på nye markeder herunder vækstmarkederne, og vi kan se, at de i højere grad end de øvrige detailhandlere på top 250-listen er repræsenteret på mange markeder. Men der er ikke en entydig recept på succes," siger Mie Stryg-Madsen.

Amerikansk dominans

Ikke overraskende toppes listen af amerikanske Wal-Mart, der er næsten fire gange større end listens nummer to målt på omsætning, franske Carrefour, og i det hele taget er det amerikanerne, der dominerer verdenstoppen med seks placeringer blandt de 10 største.

Det bør ikke gå ubemærket hen, lyder det.

"Globaliseringen går ikke uden om Danmark, og det er værd at notere, at amerikanerne nu også i stigende grad er begyndt at bevæge sig ud. Det sender et signal, som de danske virksomheder ikke bør sidde overhørig, for de store internationale kæder har andre ressourcer rent kapitalmæssigt, end de fleste detailvirksomheder i Danmark har," siger partner i Deloitte Mie Stryg-Madsen.

De store bliver større

Wal-Mart tegner sig alene for mere end 10 pct. af omsætningen på listen og er aktuelt til stede i 28 lande verden over. Det er blandt andet købet af den sydafrikanske kæde Massmart, der har bidraget til detailgigantens samlede vækst på 6 pct. i 2011.

De to danske kæder Dansk Supermarked og Coop fastholder med en placering som henholdsvis nummer 97 (89 i 2012) og 140 (139 i 2012) nogenlunde deres placeringer.

Globaliseringen går ikke uden om Danmark, og det er værd at notere, at amerikanerne nu også i stigende grad er begyndt at bevæge sig ud.

Mie Stryg-Madsen, partner, Deloitte

Men selvom de to danske detailkæmper fastholder deres niveau, så er der både for de to og det øvrige danske detaillandskab grund til at være forberedt, hvis de store kæder rykker ind i Danmark og eksempelvis tager kampen op inden for tøj og sko, fødevarer eller elektroniske produkter.

Man må være klar

Flere internationale mærker har da også allerede indfundet sig i Danmark i løbet af kort tid. Eksempelvis har den britiske legetøjskæde Hamleys åbnet butik i København, det franske kosmetikkæde Sephora har etableret forretning i hovedstaden, mens det amerikanske mærke Ambercrombie & Fitch kom til København for et par år siden.

"Man er nødt til at ruste sig og være klar over, hvad man vil gøre, den dag en stor udenlandsk kæde står og banker på. Hvordan vil virksomheden håndtere det konkurrencemæssige pres, og hvilke parametre skal der slås på for at fastholde kunderne og sit brands position," spørger Mie Stryg-Madsen.

Voksende kompleksitet

En del af fremgangen i omsætningen set i forhold til den seneste udgave af Deloittes rapport kan findes i en ændret opgørelsesmetode, hvor man i højere grad tæller omsætning fra samarbejdspartnere med.

"Ændringen viser den voksende kompleksitet, der omgiver de store detailkæder. I jagten på vækst har de i stigende grad kastet sig ud på fremmede markeder via franchising, licenser og joint venture-selskaber," skriver Deloittes forfattere af rapporten.

En anden forklaringen på fremgangen skal også findes i det hastigt voksende salg via digitale enheder. Ifølge rapporten tegner salget via blandt andet smartphones sig for godt 5 pct. af det totale detailsalg, men det ventes at eksplodere til 17-21 pct. i 2016.

Læs også