Seerne svigter TV 2 - men millionerne flyder

Tusindvis af seere forlod TV 2 i 2012. Stationen løftede dog indtjeningen.

TV 2-kanalerne oplevede i 2012 en tilbagegang i seerandelen fra 38,3 pct. til 35 pct. FRANDSEN FINN

TV 2's bestyrelse har fredag godkendt tv-kanalens regnskab efter et svært år,  hvor selskabets nye abonnementsordning for alvor har vist sin berettigelse.

På trods af et presset reklamemarked (tilbagegang på 9 pct.) og markant faldende seertal er det lykkedes TV 2 at levere et resultat før skat på 238 mio. kr. Det er en pæn fremgang fra de 158 mio. kr., der var resultatet af anstrengelserne i 2011.

Resultatet er tilfredsstillende – især set i lyset af, at 2012 var et svært år.

TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup

Årets resultat er inklusiv en gevinst på 46 mio. kr. fra salget af TV 2 Sport til Viasat.

Det er særligt TV 2's hovedkanal, der bløder med et underskud på 157 mio. kr., mens nichekanalerne bidrager positivt med 328 mio. kr.

Tilfredsstillende

"Resultatet er tilfredsstillende – især set i lyset af, at 2012 var et svært år. Abonnementsbetalingen, som blev indført på TV 2s hovedkanal i starten af året, har haft rig lejlighed til at vise sin berettigelse, da reklamemarkedet igen i 2012 var stærkt udfordret. Vi har fået en mere stabil forretningsmodel, der sikrer os en sund økonomi med et solidt overskud," siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, i en pressemeddelelse.

Indtjeningen markerer samtidig, at den turnaround, som selskabet siden 2008 har været igennem efter en række svære år, er lykkedes. Det betyder, at der kan udbetales udbytte til ejeren, den danske stat, der formentlig kan se frem til 135 mio. kr.

Færre seere

TV 2-kanalerne oplevede i 2012 en tilbagegang i seerandelen fra 38,3 pct. til 35 pct. blandt alle danskere over 3 år. Det skyldes ikke mindst fremgang hos DR samt nye og mindre kanaler, skriver TV 2 i meddelelsen.

Også TV 2's kommercielle andel blandt de 21-50 årige er gået tilbage fra 55,8 pct. i 2011 til 53,1 pct. i 2012.

Til gengæld kan man glæde sig over fremgang hos TV 2 Charlie, der nu er landets tredjestørste kanal.

"Desværre fortæller seertallene på hovedkanalen ikke samme gode historie, selv om året har budt på mange programmæssige lyspunkter. Årsagen til faldet i seerandele skal findes flere steder, og vi må indstille os på en ny virkelighed for TV 2," siger Merete Eldrup.

Omsætningsløft

Omsætningen voksede i de forgangne år med 6 pct. til 2.455 mio. kr., mens tv-reklameomsætningen på 1.295 mio.kr. er faldet med 9 pct. I den modsatte retning tækker abonnementsomsætningen, der leverede 1.027 mio. kr. svarende til en stigning på 40 pct. Hovedkanalen bidrager med 311 mio. kr. i tv-abonnementsomsætning mod 53 mio. kr. i 2011.

Driftsomkostningerne voksede i 2012 med 59 mio. kr. til 2.165 mio. kr., hvilket skyldes øgede sportsomkostninger til EM i fodbold og OL i London.

TV 2 forventer, at udviklingen med et presset reklamemarked fortsætter i 2013, ligesom man regner med at skulle investere et større beløb i den nye kanal, TV 2 Fri, der er gratis frem til 2014.

Omvendt ventes abonnementsindtægterne at vokse som følge af en prisstigning på abonnementet.

"Forventningerne er afhængige af udviklingen i reklamemarkedet. Specielt er resultatet på hovedkanalen følsomt med et stort potentielt udfaldsrum for reklameomsætning," skriver TV 2 i en kommentar.

Læs også