Hvor ofte må butikker holde fødselsdag?

Ombudsmand har set på, om butikskæder må have fødselsdagstilbud flere gange årligt.

Forbrugerombudsmanden har taget stilling til, om butikker og butikskæder må reklamere med fødselsdagstilbud flere gange om året.  Foto: Thomas Wilmann

"Fødselsdagsfest: Tre 1,5 liters sodavand for 49,95 kr." "Fødselsdagstilbud: Tre flasker Scala Verona-rødvin for 100 kr."

Butikskæderne er gode til at skilte med, når de holder fødselsdag - og det gør de tit.

Derfor har Forbrugerombudsmanden nu taget stilling til, om butikskæder må skilte med fødselsdagstilbud flere gange om året.

Konklusionen er, at butikskæder godt må fejre fødselsdag flere gange om året, mens almindelige butikker kun kan fejre fødselsdag én gang årligt.

Butikskæder har en fordel

”Udgangspunktet er, at man kun kan have fødselsdag en gang om året, men mange kæder holder fødselsdag hver gang, der er en lokalafdeling, der har fødselsdag – og det må de faktisk godt, fordi der jo er en fødselsdag at fejre” siger Carsten Strøjer, der er specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, til detailfolk.dk.

Han anerkender dog, at det kan diskuteres, hvor relevant en fødselsdag i en butik i Helsingør er for søsterbutikken i Horsens.

Men det afgørende er ikke geografien, men snarere om fødselsdagstilbuddet er vildledende eller ej.

Hvis kæderne f.eks. reklamerer med fødselsdagstilbud for ofte, risikerer det nemlig at blive meningsløst, og så nærmer man sig vildledning, advarer Carsten Strøjer.

Som eksempel nævner han, at Coop i princippet har så mange butikker, at kæden kunne holde fødselsdag hver dag året rundt .

Læs også