Underviser: Jeg er løbet tør for timer

Skole har afskaffet arbejdstidsaftalen. Konsekvens: Ikke mere forberedelsestid i år.

Nina Troelsgaard Jensen underviser på Metropol, hvor de har afskaffet undervisernes arbejdstidsaftale. Konsekvenser er, at hun ikke har mere tid til forberedelse i år.

Fakta
  • Folkeskolelærerne og kommuner diskuterer i øjeblikket om lærerne skal opgive deres arbejdstidsaftaler
  • Arbejdstidsaftalen gør, at der automatisk følger en bestemt mængde forberedelsestid med til en opgave.
  • På Professionshøjskolen afskaffede de arbejdstidsaftalen i 2011/2012.
  • Det har ført til, at flere underviserne allerede nu er løbet tør for forberedelsestid.
På Professionshøjskolen Metropol i København har de afskaffet lærernes arbejdstidsaftaler. Lektor på skolen Nina Troelsgaard Jensen fortæller, at hun er holdt op med at tælle forberedelsestimerne, men hvis hun gjorde, så ville resultatet være klart.

”Jeg er løbet tør for forberedelsestid for længe siden. Og jeg mangler stadig det meste af min undervisning i år,” siger hun.

Ifølge Nicolai Munksby, der er arbejdsmiljørepræsentant på læreruddannelsen på Metropol, er Nina Troelsgard Jensens situation langt fra usædvanlig.

”Mange andre er ligesom hende løbet tør for tid til forberedelse," siger han.

’Værre at være stresset’

Nicolai Munksby fortæller, at det er en god forklaring på, hvorfor underviserne ikke bare indretter sig efter de nye aftaler og bruger mindre tid på forberedelse.

"Problemet er, at det er værre at være stresset ved at møde dårligt forberedt, end det er at arbejde for meget," siger Nicolai Munksby.

Det kender Nina Troelsgaard Jensen til.  

Problemet er, at det er værre at være stresset ved at møde dårligt forberedt, end det er at arbejde for meget

Nicolai Munksby, arbejdsmiljørepræsentant på læreruddannelsen på Metropol
”I virkeligheden burde jeg jo skære på kvaliteten af mit arbejde, men det er ikke altid, at jeg kan. Leverer jeg dårligt, så mister jeg mit netværk, og så får jeg svært ved at finde f.eks. jobåbninger og praktikaftaler til mine studerende,” siger hun.

Nina Troelsgaard Jensen fortæller, at besparelserne har haft konsekvenser for kvaliteten, selvom hun forbereder sig ud over den afsatte tid. Ifølge hende kniber det med at finde tid til ordentlig respons på de studerendes opgaver og læse ny litteratur, som skal indgå i undervisningen.

”Jeg må indimellem sige til de studerende, at der er et spændende nyt område, men at jeg ikke kan nå at opdatere undervisningen, så vi har det med på skemaet,” siger hun.

Læs også