Føtex sætter Prismatch på pause

Den omstridte kampagne vender tilbage, når den er blevet justeret.

Forbrugerombudsmanden har haft Føtex' kampagne under lup, men valgte ikke at starte en sag.  Foto: Føtex

Det er slut med reklamerne, hvor tilfredse Føtex-kunder går fløjtende fra butikken, fordi de har fået en besparelse via kædens prismatch-kampagne. I hvert fald for en stund.

Føtex har besluttet at sætte kampagnen på standby til senere på året.

Prismatch-kampagnen
  • I kampagnen sammenligner Føtex prisen på mærkevarerne i butikken med prisen på de samme varer i Lidl, Aldi, Fakta og Rema 1000.
  • Er prisen i Føtex ikke den laveste, bliver forbrugerens pris sænket, så prisen svarer til den pris, man som forbruger skal betale i den billigste af de fire discountbutikker.
  • I kampagnen er fødevarer, rengøringsartikler og personlig pleje.
  • Man skal købe for mindst 200 kr., og rabatten kan maks. udgøre 100 kr. pr. bon.

Kampagnen omfatter mærkevarer og gælder kun, hvis der er tale om helt ens varer. Forbrugeren skal samlet købe ind for over 200 kr. for at få en eventuel besparelse, og besparelsen bliver højst 100 kr.

Prismatch blev lanceret i oktober sidste år og udløb oprindeligt ved årsskiftet. Føtex valgte dog at forlænge kampagnen for at indsamle flere erfaringer, forklarer Mads Grand. Han er pressechef i Dansk Supermarked, der ejer Føtex.

Justeringer på vej

Mads Grand fortæller, at formålet med at sætte Prismatch på standby er at justere kampagnen, så den bliver mere enkel og gennemskuelig.

"Alle elementer i kampagnen vil blive gået efter. Vi kigger både på måden, rabatten bliver udregnet på, og på de begrænsninger, kampagnen har, f.eks. ved at forbrugeren skal købe ind for 200 kr., og at rabatten maks. kan være på 100 kr.," siger han.

Det er endnu uvist, hvornår den justerede prismatch-kampagne træder i kraft, men Mads Grand garanterer, at forbrugerne igen vil komme til at finde prismatch-rabatter på deres boner fra Føtex.

Massiv kritik

Føtex' kampagne var i sin korte levetid udsat for en del kritik. Kritikken går blandt andet på, at kampagnen er uigennemsigtig, fordi der er mange forbehold og betingelser, som et køb skal opfylde, før rabatten udløses.

Forbrugerombudsmanden har også haft Prismatch under lup, og valgte i første omgang ikke at tage sagen op, da kampagnen skulle være udløbet ved årsskiftet. Da Føtex valgte at forlænge kampagnen, startede Forbrugerombudsmanden en sag. Konklusionen på den blev, at Føtex ikke overtræder reglerne.

Prismatch-rabatten blev udløst ved 4,5 mio. kasseekspeditioner, fra kampagnen blev skudt i gang sidst i oktober og til 17. marts, hvor den blev sat på hold.

Læs også