BBC sælger legendarisk rejseguide

Amerikansk milliardær sikrede sig de rygsækrejsendes 'bibel' til halv pris.

Los Angeles

I over 40 år har Lonely Planet været verdens mest sælgende og succesrige rejseforlag.

Backpackere og eventyrlystne turister verden over har nemlig meget ofte rejst rundt med eksemplarer af netop Lonely Planet i rygsækken.

129 mio. rejsebøger

Lonely Planet, der blev grundlagt af det australske ægtepar Tony og Maureen Wheeler, har solgt over 120 mio. rejsebøger.

Nu har BBC, selskabets ejer, imidlertid valgt at sælge forretningen til en amerikansk milliardær i en handel, som kritiseres af mange iagttagere.

Storbritanniens statslige radio- og tv-virksomhed, der både programmæssigt og organisatorisk har været forbillede for public service-virksomheder i store dele af verden, sælger nemlig foretaget med et kæmpe tab til følge.

Stort tab for BBC

BBC erhvervede sig aktiemajoriteten i 2007 og blev fire år senere eneejer af det australske forlag, som revolutionerede rejseguidemarkedet med dets fokus på alternative og personlige rejseoplevelser.

Medievirksomheden betalte dengang i alt 130,2 mio. pund (1,13 mia. kroner).

Tirsdag meddelte BBC så, at rejseguiden sælges til amerikanske NC2 Media for 51,5 mio. pund (448.6 mio. kroner), som er under det halve af BBC’s oprindelige omkostning.

Strategi ændret

Salget gennemføres, fordi BBC med egne ord har skiftet strategi.

”Vi overtog Lonely Planet i 2007, da både vores strategi og markedsvilkårene var noget anderledes,” udtaler BBC Worldwides midlertidige forretningsfører Paul Dempsey i en skriftlig meddelelse.

”Vi har dog også erkendt, at det ikke længere passer med vores plan om at sætte BBC’s varemærker i centrum af vores forretning, og derfor har vi besluttet at sælge virksomheden til NC2 Media, der bedre er i stand til at opbygge og investere i forretningen," tilføjer han.

Kritik af handel

Lonely Planets hovedkontor ligger i Footscray, en forstad til Melbourne, Australien, samt underafdeling i London, England og Oakland, USA.

BBC’s investering i forlaget var en del af en bredere medietendens, hvor britiske tv-selskaber spredte deres aktiviteter. Rivalen ITV investerede eksempelvis i - og endte i sidste ende med at tabe penge på – det sociale netværk Friends Reunited.

BBC’s køb tiltrak heftig kritik, fordi det angiveligt afveg fra bestemmelserne i public service-mandatet for medievirksomheden.

56-årig væddeløbsentusiast

Hovedaktionæren hos NC2 Media hedder Brad Kelley.

Han er 56 år og mangemillionær og bor i staten Kentucky, hvor han er en af USA’s største jordbesiddere.

Ifølge Forbes Magazine skabte han sin formue i 1990’erne ved at sælge discountcigaretter, og ved siden af sine mange forretninger er han blandt andet interesseret i hestevæddeløb.

Læs også