Stor reklamesucces er fusk

Pepsi Max' seneste reklamefremstød på nettet afsløres som snyd.

I sidste uge udsendte Pepsi Max en ny reklame på sin Youtube-kanal.

En reklame, der allerede er blevet den 14. mest delte reklame nogensinde på nettet. Det skriver Business Insider.

Samtidig er den set 28 millioner gange på Youtube.

Sælger skræmt fra vid og sans

I reklamen - som kan ses i toppen af denne artikel - forklæder den populære amerikanske racerkører, Jeff Gordon, sig og besøger en brugtbilsforhandler. Her skræmmer han en sælger fra vid og sans ved at tage ham med på en vanvittig test-tur i en af forhandlerens biler.

Reklamens eneste problem er, at den er blevet afsløret som snyd fra ende til anden.

Forkert bil

Det er bil-bloggen Jalopnik, der detaljeret har dissekeret reklamen:

Først og fremmest er det slet ikke en brugt bil, der er brugt i optagelserne.

Bilen skal forestille at være en brugt Chevrolet Camaro, men ifølge bloggen er interiøret i bilen åbenlyst fra den nyeste Camaro, der først er lanceret i 2013.

Ikke-eksisterende kopholder

I reklamen har Jeff Gordon en specialdesignet Pepsi Max-dåsecola, som har et indbygget kamera.

Dåsen placeres i en kopholder i bilen, så kameraet konstant filmer sælgerens reaktioner undervejs på den hårrejsende test-tur.

Men en Camaro har ifølge Jalopniks blogger Travis Okulski slet ikke sådan en kopholder. Altså må den være placeret i bilen til lejligheden.

Dækmærker på parkeringspladsen

Han påpeger desuden, at hvis man bemærker den parkeringsplads, hvorfra Jeff Gordon tager bilen ud på en køretur, så er der godt nok mange mærker, der antyder, at der er blevet brændt dæk af mere end én gang.

Ifølge Travis Okulski  bekræfter en anonym kilde mistanken: at alle scener i reklamen er optaget flere gange.

Det må samtidig betyde, at sælgeren slet ikke er intetanende, da han sætter sig ind i bilen for at tage ud på den lille test-tur.

Sælgeren er skuespiller

Og Travis Okulski citerer da også samme anonyme kilde for at fortælle, at sælgeren er en skuespiller, der er hyret til opgaven. Dermed er alle hans sjove udbrud undervejs på den vilde køretur indstuderede.

Okulski har forsøgt at kontrollere oplysningen ved at ringe til brugtbil-forhandleren i reklamen, Troutman Motors, og spørge efter sælgeren, der kalder sig selv Steve.

Men han kunne sjovt nok 'ikke lige komme til telefonen'.

Det undrer også, at Steve i reklamen ikke er anonymiseret, imens samtlige andre ansatte ved bilforhandleren er.

Det må betyde, at Steve har skrevet under på, at han vil være med i reklamen, da det i de fleste amerikanske stater er ulovligt at vise folk i videoer uden deres tilladelse.

Kører Jeff Gordon?

Endelig sætter Travis Okulski spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er den kendte NASCAR-racerkører, Jeff Gordon, der sidder bag rattet i reklamen.

Man ser Jeff Gordon sætte sig ind i bilen, men under hele den vilde køretur er det kun sælgeren Steve, der bliver filmet.

Først da bilen er parkeret, ser man Jeff Gordon igen.

Travis Okulski citerer sin anonyme kilde for, at det i virkeligheden er en anden racerkører, Brad Noffsinger, der sidder bag rattet.

Det samme skriver netavisen Independent Tribune.com, som dækker lokalområdet, hvor reklamen er optaget.

BRANCHENYT
Læs også