Radio- og tv-butikker lukker på stribe

Nettet tvinger butikkerne til at forny sig, mener forbrugerspecialist.

Expert kom ud af 2011 med et underskud på 16,7 mio. kr. Foto: Carsten Andreasen.

"For ti år siden var en fladskærm forholdsvis dyr – nu kan du nærmest få smidt den i nakken. Risikoen ved købet er blevet mindre, og så har man måske ikke behov for en sælger i jakke og slips."

Claus Andersen, forbrugerspecialist.

Det er sværere end nogensinde være radio- og tv-forhandler i Danmark.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at omsætningen i radio- og tv-forretningerne er faldet med 16 pct. fra januar 2012 til januar 2013. De seneste ti år er omsætningen dykket med 30 pct., og branchen er hårdt ramt af konkurser.

Nettet bugner af viden

Nethandlen er en af de helt store forklaringer på, hvorfor det går ned ad bakke for radio- og tv-forretningerne. Det fortæller forbrugerspecialist Claus Andersen, der er strategisk direktør i mediebureauet OMD.

Det er ofte de samme brands, der bliver solgt i forretningerne og på nettet. Markedet er altså relativt overskueligt - og det gør ondt på forretningerne.

"På nettet er der adskillige sider, hvor priserne på varerne sammenlignes, og hvor andre brugere anmelder produkterne. Der er rigtig meget viden på nettet. Det gør, at forbrugerne har svært ved at se, hvad forretningerne kan tilbyde, som er unikt," siger Claus Andersen.

Se - men ikke købe

De hårde tider har tvunget mange forhandlere til at dreje nøglen om. Fra 2008-2012 gik 430 radio- og tv-forretninger konkurs. I 2012 var der registreret 667 radio- og tv-forretninger i Danmark. Det er et fald på 18 pct. på fire år, viser tal fra NN Markedsdata.

Claus Andersen tror ikke, at nethandlen kommer til at kvæle alle fysiske radio- og tv-forhandlere. Der vil altid være danskere, som foretrækker at gøre deres køb i fysiske butikker, mener han.

Men butikkerne er nødt til at forny sig, hvis de skal overleve.

"I takt med at vores hverdag bliver mere og mere digitaliseret, vil mange danskere gå ned i butikken for at se og føle på varen, hvorefter de køber varen over mobilen eller hjemme foran computeren. Butikkerne skal finde ud af, hvilken værdi de kan bringe til bordet," siger Claus Andersen.

Mindre risiko

Finanskrisen har gjort tilværelsen sværere for de pressede radio- og tv-forhandlere. En radio eller et tv er ofte ikke en nødvendig vare, og det er et nemt sted for danskerne at spare.

Det hjælper heller ikke, at et tv er blevet en mindre investering.

"For ti år siden var en fladskærm forholdsvis dyr – nu kan du nærmest få smidt den i nakken. Risikoen ved købet er blevet mindre, og så har man måske ikke behov for en sælger i jakke og slips," forklarer Claus Andersen.

BRANCHENYT
Læs også