0

Tænk, hvis din blyant kunne vokse...

Dansk firma sætter fokus på bæredygtighed på en sjov og anderledes måde.

Når blyanten bliver for kort til, at man kan skrive med den, planter man den med kapslen nedad.  Foto: Sprout

En blyant, der spirer og bliver til en krydderurt. Gavepapir, som efter brug kan plantes ude i haven og blive til blomster.

Dét er bare nogle af de tiltag, som Sprout i øjeblikket arbejder på. Formålet er at sætte fokus på bæredygtighed på en ny og anderledes måde - uden at tale til den dårlige samvittighed.

"Vi kombinerer bæredygtighed med den gode fortælling. Det skal ikke være en løftet pegefinger, men en sjov måde at skabe opmærksomhed på," siger Jonathan Løw, der er marketingschef i Sprout, der laver produkterne.

100 pct. organisk

Blyanterne, der er første skud på stammen hos Sprout, består af ler, grafit og tørv. I toppen af blyanterne sidder en kapsel, som indeholder frø.

Når blyanten bliver for kort til, at man kan skrive med den, planter man den med kapslen nedad. Kaplsen vil så langsomt blive opløst, når den er i kontakt med jord og vand, og efter et par uger, vil blyanten spire og blive til krydderurter til madlavning.

Blyanten findes med basilikum, dild, koriander, mynte, rosmarin, salvie og timian.

Skal erstatte kuglepenne

Det er ikke tilfældigt, at blyanterne er første skud på stammen hos Sprout.

"Det er skidt for miljøet, at vi i højere grad skriver med kuglepenne i stedet for blyanter, fordi kuglepenne indeholder blæk og plastic. Men det er en svær historie at fortælle, fordi det handler om moral og nemt bliver en løftet pegefinger. Derfor prøver vi at fortælle det på en sjov måde: Hvis man vælger blyanten, får man nu mere med," siger Jonathan Løw.

"Ingen tvivl om, at det vil være godt for miljøet, hvis vi kan gøre blyanten hip igen," siger han. Jonathan Løw har arbejdet med bæredygtighed og social ansvarlighed i en årrække.

Skaber historie

Virksomheder har allerede henvendt sig, fordi de gerne vil købe et parti af blyanterne, så de kan give dem videre til deres kunder i stedet for at forære dem gratis kuglepenne eller lakridser. Det er ifølge Jonathan en oplagt mulighed.

"Man smider som regel kuglepennene ud, når de ikke virker længere. De fortæller ikke en historie. Men med blyanten får man en historie og noget, man kan snakke om næste gang, man møder kunden, for så kan man f.eks. høre, om den er begyndt at spire," siger han.

BRANCHENYT
Læs også