Kampen om ny metrolinje er skudt i gang

Der skal være bred konkurrence om at anlægge metroen til Nordhavn i København.

Foto: Sisse Dupont

Metroselskabet har derfor besluttet, at arbejdet deles i fire entrepriser, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

- Vi har valgt at dele kontrakterne mere op end tilfældet var på Cityringen og håber at have fået skruet det sådan sammen, at det passer til en række konsortier og entreprenører. Dem, der er bedst over jorden, er måske ikke nødvendigvis dem, der også har ekspertisen til det underjordiske. Vi håber derfor, at vi får flere bud og mere konkurrence ved den valgte opdeling, siger projektchef Mikkel Kjær Jensen fra Metroselskabet.

Fra undergrund til over jorden

Der er tale om en afgrening fra Cityringen på omkring 2,4 kilometer til Nordhavn. De første 1.800 meter skal være en dobbeltboret tunnel i lighed med Cityringen, fulgt af 350 meter cut and cover-tunnel, der bringer metroen op til overfladen og til en i det mindste foreløbig endestation på Orientkaj.

Siden er der i forbindelse med udbygningen af Nordhavn mulighed for at fortsætte metroen som højbane.

Arbejdet udbydes som nævnt i fire kontrakter.

For det første den borede tunnel; for det andet den resterende cut and cover tunnel, en underjordisk station og en arbejdsskakt; dernæst de overjordiske dele med blandt andet stationen ved Orientkaj samt endelig en entreprise vedrørende skinner og strøm.

 

Læs også