DSB kører nu med overskud

Efter to år med dundrende underskud kom DSB ud af 2012 med sorte tal på bundlinjen.

I 2012 blev der foretaget 182 mio. rejser med DSB i Danmark. Foto: Jens Dresling/Polfoto

"Vi er ikke i mål, men vi har bremset den negative udvikling."

Sådan siger adm. direktør i DSB, Jesper Lok, efter selskabet fredag præsenterede et overskud på 115 mio. kr.

Det er en forbedring på mere end 500 mio. kr. i den danske forretning.

Overskuddet er hentet hjem gennem store besparelser. DSB's omsætning er nogenlunde uændret, men koncernen har blandt andet afskediget 1.236 medarbejdere - 635 i Danmark - og sænket omkostningerne med 628 mio. kr.

Flere kunder i biksen

DSB har oplevet en fremgang i antallet af kunder.

I 2012 blev der foretaget 182 mio. rejser med DSB i Danmark, sammenlignet med 178 mio. rejser i 2011. Det er en vækst på 2 pct.

De samlede passagerindtægter var 4,8 mia. kr. Det er knap 7 pct. højere end i 2011 og skyldes blandt andet, at gennemsnitsprisen på togbilletter er steget.

Rejsekortet har kostet

DSB har haft flere store investeringer i det forgangne år.

Blandt andet har selskabet investeret godt 1 mia. kr. i rejsekortet og yderligere 500 mio. kr. på andre aktiviteter.

Forventer fremgang

DSB's økonomi har taget et gevaldigt skridt i den rigtige retning - og koncernen forventer, at den positive udvikling fortsætter.

"Forventningen til resultatet for 2013 er positivt påvirket af de i 2012 gennemførte tiltag samt de i 2013 planlagte effektiviseringer og besparelser. Hertil kommer resultatet af den positive kundeudvikling i Danmark både i S-tog og i Fjern- og Regionaltog.

"Disse positive forhold modsvares dog delvist af stigende energiomkostninger, sporarbejder samt omkostninger i forbindelse med indførelsen af rejsekortet," skriver DSB.

Udvalgte nøgletal for DSB:

 

Årets resultat 2012

Årets resultat 2011

Finansielle (i mio. kr.)
Indtægter i alt

12.120

12.085

Resultat før skat

115

-862

Produktivitet (kr./km)
Passager- og trafikkontraktindtægter

157

155

Omkostninger

146

154

Rettidighed (pct.)
Fjern- og Regionaltog*

94,3

90,6

Rettidighed - S-tog**

96,1

94,8

Rettidighed - Øresund***

90,2

83,1

Kunder
Mio. kunder

182,0

177,6

*(maksimalt 5,59 minutters forsinkelse)

**(maksimalt 2,29 minutters forsinkelse)

***(maksimalt 4,59 minutters forsinkelse)

Læs også