Apple har købt "gps-specialist"

Apple i gang med at forbedre mobil lokalisering - også indendørs.

Sådan kunne en motorvej i USA se ud i Apple Maps. Foto: Skærmbillede fra Apple Maps/AP

Apple har søndag aften oplyst, at selskabet har erhvervet sig gps-firmaet WifiSLAM. Apple tager dermed et skridt i den rigtige retning, på at indfri et tidligere løfte om at forbedre sit udskældte Apple Maps program.

Apple har betalt omkring 20 mio. dollar for det Silicon Valley-baserede firma, udtaler en anonym kilde med kendskab til sagen ifølge The Wall Street Journal. 

Lokalisering af mobiltelefon

WifiSLAM, som er et ca. to år gammelt selskab, forsker i, hvordan man på bedst vis kan lokalisere en mobiltelefons placering, når brugeren er indendørs og traditionel gps-teknologi ikke virker. Apple har tidligere fået denne teknologi leveret til sine populære iPhones af internetgiganten Google, men de to selskaber stoppede samarbejdet med kortlægning sidste år. Googles indendørs gps-tjeneste over placeringer som indkøbscentre og lufthavne bliver nu kun tilbudt Android brugere.

WifiSLAM arbejder med en teknologi, der opfanger brugerens indendørs placering hjælp af Wi-Fi signaler, som allerede findes inde i bygningen. En Apple talsmand har bekræftet opkøbet, men vil ikke udtale sig i detaljer om planerne, skriver The Wall Street Journal. 

Udskældt program

Apple udgav sin egen iPhone kortlægningstjeneste sidste år, men produktet fik dårlige anmeldelser fra forbrugerne, der specielt klagede over unøjagtige data og grelle placeringsfejl. Apples adm. direktør Tim Cook undskyldte dengang for produktets dårlige kvalitet, og lovede at Apple ville arbejde for at forbedre den.

Indendørs kortlægning og sporing er endnu ikke særligt udbredt pga. af de teknologiske begrænsninger, men spås at kunne have et meget lukrativt marked i fremtiden.

Finde gaten i lufthavnen

Det kan blandt andet guide folk direkte til gaten i lufthavnen, fortælle den museumsbesøgende om de forskellige udstillinger eller fortælle forbrugeren der går rundt i et indkøbscenter om forretningernes forskellige tilbud.

Sidste år annoncerede nogen af de allerstørste teknologivirksomheder, heriblandt Samsung, Nokia og Qualcomm at de havde dannet alliance, der skal investere i indendørs placeringstjenester ved hjælp af Bluetooth- og Wi-Fi signaler. 

Læs også