Containerkæmpe i økonomisk uvejr

Verdens tredjestørste containerrederi, CMA CGM, er fortsat på finansiel tynd is.

Foto: Matt Rourke/AP

Selv om verdens tredjestørste containerrederi efter Maersk Line, franske CMA CGM, kom ud af 2012 med et stærkt driftsresultat i lyset af markedsforholdene blandt de 20 store containerredere, ligesom det fik gennemført en restrukturering med kreditorerne, synes rederiets finansielle problemer langt fra løst.

CMA CGM er fortsat i forhandlinger med værfter om annullering af ordrer på i alt 11 skibe og har kun to i ordrebogen i dag. Rederiet indledte tilbage i oktober 2009 forhandlinger med værfter om annulleringer af i alt 18 containerskibe til en samlet værdi på 1,6 mia. USD, hvilket har kostet CMA CGM 301 mio. USD.

Ugebrev: Maersk Line ikke "best in class" i 2012 

Og trods rederiets nettoresultat på 332 mio. USD i 2012, og en overskudsgrad på 6,3 procent, har det den største gældsbyrde i industrien overhovedet med en samlet gæld på over 5,5 mia. USD, skriver Alphaliner tirsdag. De samlede rentebetalinger løb sidste år op i 410 mio. USD, og rederiet har i år fortsat betydelige gældsforpligtelser, godt 1 mia. USD, i 2013.

CMA-CGM-Marco-Polo_Ningbo-Port_2012-11-08-6.jpg 

CMA CGM fik tidligere i år refinansieret en del af rederiets gæld, og rederiet fik tilført 250 mio. USD i ny kapital fra den tyrkiske investor Yildirim og yderligere 150 mio. USD fra den statslige franske investeringsfond Fonds Stratégique d’Investissement (FSI), der har givet de to investorer aktieposter på henholdsvis 4 og 6 procent.

CMA CGM har yderligere solgt sin andel på 49 procent i havneterminalselskabet Terminal Link til China Merchant Holdings (International) f.or 528 mio. USD.

CMA CGM: 2013 står på solidt økonomisk fundament 

CMA CGM klar med efterfølgerne til Marco Polo 

Zim øjner nybygninger trods milliardtab  

Læs også