Rejsekortet har nu kostet 2 mia. kr.

"Rejsekortet er en klar skandale, næsten på højde med IC4-togene," siger ekspert.

Rejsekortet blev fire år forsinket, og er allerede forældet.

Rejsekort har længe været under massiv kritik.

Rigtig mange mennesker bruger deres smartphones til at købe billetter på allerede i dag. Den tanke kan rejsekortet jo slet ikke følge med på.

Henning N. Jensen, , Konsulent.

Det har været fire år forsinket, og nu viser det sig, at det skandaleramte kort har kostet op imod 2 mia. kr.

Det kom frem, da DSB i går, mandag, fremlagde årsrapport for 2012. Det var første gang, DSB selv offentliggjorde prisen for rejsekortet. En pris, der ligger på 1 mia. kr. for DSB.

DSB ejer 50,5 pct. af aktiverne i Rejsekort A/S. Derfor må den samlede pris for rejsekortet estimeres at løbe op i omkring to mia. kr., skriver Ingeniøren. DSB har dog ikke løftet sløret for den samlede pris.

En skandale

Ifølge Ingeniøren viste en rapport fra analysefirmaet Gartner allerede i 2010, at økonomien bag rejsekortet er forrykt.

Ingeniøren kunne desuden afsløre, at Transportministeriet i to år forsøgte at dække over rapportens konklusioner og efterfølgende bevidst forsøgte at nedtone rejsekortets skrantende økonomi ved at lave et resume af rapporten, der undlader væsentlige konklusioner.

Henning N. Jensen, der er konsulent hos Pluscon, der rådgiver om betalingskort og betalingsmuligheder, er chokkeret over håndteringen af sagen. Han har fulgt rejsekortets historie tæt.

"Rejsekortet er en klar skandale, næsten på højde med IC4-togene. Og at man ikke har kunnet få et konkret svar fra DSB på, hvad kortet har kostet selskabet, er jo dybt rystende," siger han til Ingeniøren.

Forældet rejsekort

Seneste kritik af rejsekortet går på kortets fremtidsudsigter.

"Rigtig mange mennesker bruger deres smartphones til at købe billetter på allerede i dag. Den tanke kan rejsekortet jo slet ikke følge med på," siger Henning N. Jensen.

Tilbage i 2010 slog en rapporten fra Gartner fast, at rejsekortet allerede på det tidspunkt var forældet, fordi terminalerne, som man skal registrere sin rejse på, ikke er online.

Det betyder, at kunderne kan risikere at skulle vente i op til et døgn, før de penge, de har indsat på deres rejsekort, er registrerede. I det døgn kan kunderne blive afvist med et ugyldigt kort, fordi betalingen ikke er registreret.

Fordelene er uklare

Henning N. Jensen mener desuden, at der er lang vej endnu, før rejsekortets fordele fremstår klart. Som det er nu, er det for svært at gennemskue, hvilke rabatordninger som gælder ved rejsekortet, og hvad den reelle pris på en rejse, bliver.

Af samme grund foreslog transportminister Henrik Dam Kristensen (S) mandag, at DSB, Movia og den københavnske metro bør fremstå som en samlet enhed udadtil. Det vil give overblik over, hvor de forskellige billetter gælder og hvilke rabatter, man som passager kan opnå.

Læs også