EU-Parlamentet vedtager omstridt forslag om ophugning

Et stort flertal i EU-Parlamentets miljøkomite har tirsdag stemt for et forslag, der vil etablere en europæiske fond, som skal sikre en mere forsvarlig ophugning af skibe. Miljøorganisationer kaldet det et gennembrud.

Foto: Rajanish Kakade/AP

Et stort flertal i EU-Parlamentets miljøkomite har tirsdag stemt for et forslag, der vil etablere en europæiske fond, som skal sikre en mere forsvarlig ophugning af skibe i og uden for Europa. Forslaget indebærer, at alle skibe uanset flagstat ved anløb af europæisk havn skal indbetale et beløb til fonden, der skal være med til at finansiere en mere sikker ophugning på faciliteter som i Indien og Bangladesh.

Internationale miljøorganisationer som NGO Shipbreaking Platform, der tæller 18 organisationer inden for menneskerettigheder og arbejdsforhold, kalder det et gennembrud og i særlig grad forslag om ophugning på strande rundt om i verden som netop i store ophugningslande som Indien og Bangladesh.

Forslaget har svenskeren Carl Schlyter fra De Grønne som ordfører. Den såkaldte ophugningsfond skal udligne prisforskellen mellem dyrere ophugningsfaciliteter og de billige i ikke-OECD-lande.

Forslaget om en EU-skrotningsfond om mere miljøvenlig ophugning af udslidte skiber bygger bl.a. på en analyse, som EU-Parlamente tidligere har bestilt.

Ud fra tre grundlæggende målsætninger har man via undersøgelser og interviews analyseret flere  forskellige forslag til en finansieringsmekanisme, som skal hjælpe med at regulere uansvarlig ophugning.

Målene er at ”modvirke det nuværende uanstændige incitament for den sidste ejer af skibet til at gøre brug af ophugningsfaciliteter med lave standarder. At modvirke udflagning af EU-skibe for at undslippe reguleringen, og at bidrage til at finansiere miljørigtig ophugning,” fremgår det af rapporten.

EU-Kommissionen og senere medlemslandene skal nu tage stilling til forslaget fra EU-Parlamentets miljøudvalg.

"Denne EU-regulering vil for første gang nogensinde forbyde ophugning af skibe på strande. I fremtiden vil strandene skulle erstattes af mere sikre metoder i alle lande, som der også er enighed om i Basel-konventionen og transport og bortskaffelse af farligt affald," siger direktør i NGO Shipbreaking Platform, Patrizia Heidegger.

Europæiske og asiatiske skiberedere advarer mod at vedtage regionale EU-regler.

Sidste år blev der solgt over 1.200 skibe til ophugning. Alene grækerne sender flere skibe til skrotning end Kina, Japan og USA tilsammen. Hovedparten ophugges i Alang i Indien.

Analyse blåstempler EU-skrotningsfond 

Ministerium: Hong Kong konvention på plads om seks år 

Uklare udsigter for skrotningskonvention 

Læs også