Panik: Lønnen var ikke gået ind

Ro på: Pengene kommer senere i dag, lover bankerne.

Foto: Thomas Borberg/Polfoto

Mange dansker er vågnet op til en ubehagelig overraskelse til morgen.

For flere har ikke modtaget deres løn og pension i dag.

Det drejer sig om kunder i bl.a. Nordea, Danske Bank og Jyske Bank.

Pres på større banker

I Jyske Bank bekræfter man problemet.

”Vi har flere kunder, der ikke har fået deres løn i dag,” siger direktionsassistent Jørgen Damgaard.

Ifølge Jyske Bank skyldes problemet, at Danske Bank er bagud med deres lønkørsler.

"Danske Bank fortæller, at de ikke har været færdige med at køre deres løn, og derfor har de ikke kunne sende de transaktioner, som vi skulle have haft fra dem," siger Jørgen Damgaard.

Pengene kommer i løbet af dagen

Det bekræfter man i Danske Bank.

"Der har været forsinkelser i systemet mellem bankerne. Derfor har nogle kunder oplevet, at deres penge ikke er gået ind fra morgenstunden, som de normalt gør," siger Kenni Leth, der er pressechef.

Det drejer sig ikke kun om løn, men også om pension, SU og overskydende skat, som også skal udbetales i dag., fortæller han.

Problemet  skyldes en teknisk fejl, som endnu ikke er nærmere kendt.

Kenni Leth forsikrer, at alle kunder vil have modtaget deres indbetalinger i løbet af formiddagen.

Pensionen er også på vej

Hos Udbetaling Danmark, der bl.a. udbetaler pension til Danske Bank, bekræfter man, at problemet ligger hos bankerne, fordi de er under stort pres på udbetalingerne op til påsken.

"Vi har kørt vores betalinger ud til bankerne, så de ligger klar til at komme ud til kunderne, så snart bankerne kan følge med igen," siger Michel Weber, der er underdirektør.

Overbelastning på hjemmeside

I Nordea bekræfter man også, at der er tale om et it-problem.

"Det er et problem, der ligger udenfor vores hus og som gør, at alle pengeinstitutter er forsinkede," siger pressechef Stephan Ghisler-Solvang. Han ønsker dog ikke at uddybe, hvor problemet er.

Men på bankens Facebook-side, fremgår det, at banken allerede i går var opmærksom på, at der var et problem.

"Der er desværre forsinkelser på vores systemer, så nogle kunder ikke har fået deres løn ind på kontoen endnu. Det beklager vi meget og arbejder benhårdt på sagen. Vi vender tilbage med mere information snarest muligt."

Nordea opfordrer sine kunder til at følge situationen via bankens hjemmeside. Den er onsdag morgen så overbelastet, at banken har måttet oprette en ny, midlertidig hjemmeside, hvor kunderne kan følge med i situationen.

Banken har ikke overblik over, hvor mange kunder, der endnu ikke har fået deres udbetalinger, men banken regner med, at alle kunder har deres penge inden middag.

Arbejdsgivere kan have ansvar

Jørgen Damgaard fra Jyske Bank peger på, at den forsinkede løn også kan skyldes en anden mulig årsag.

”Noget af fejlen kan også ligge hos arbejdsgivere, der har glemt at rykke datoen for deres udbetaling af lønnen frem. Normalt bliver den først udbetalt mellem 28.-31. i måneden, men på grund af påsken er det før i denne måned,” siger han.

Hvis det er tilfældet, vil pengene formentlig ikke gå ind på kontoen før efter påske.

Regninger forfalder i dag

Den manglende løn eller pension kan blive et særlig stort problem, fordi onsdag er sidste rettidige betalingsdag for en række udgifter. Således skal terminen betales i dag på realkreditlån med kvartårlig betaling.

Hvis pengene ikke ankommer senere i dag, får kunderne dem på grund af påsken tidligst tirsdag den 2. april, som er næste bankdag.

BRANCHENYT
Læs også