Husk at lave aftaler med håndværkere

Mange klager afvises af Byggeriets Ankenævn pga. manglende dokumentation.

Boligejerne skal huske at have skriftlige aftaler med håndværkerne.  Arkivfoto: Sisse Dupont

Boligejere, der klager over håndværksarbejde, får medhold i otte af ti sager. Det viser en ny opgørelse fra Byggeriets Ankenævn.

Men for at få medhold, skal man også have papirerne i orden. Mange klagesager bliver nemlig afvist, fordi det er usikkert, hvad der er aftalt mellem forbrugeren og virksomheden.

Henlagte og afviste sager udgjorde knap halvdelen af de 642 afsluttede klagesager i 2012.

Manglende dokumentation

62 pct. af de afviste sager blev afvist, fordi de rent bevismæssigt ikke var egnede til at blive behandlet.

"Desværre sker det jo, at boligejere bliver nødt til at klage over håndværksarbejde. Derfor vil vi opfordre dem til at have skriftlig dokumentation på alle aftale, så de er sikre på at kunne få behandlet klagen i ankenævnet," siger Peter Stenholm, direktør i Dansk Byggeri, i en pressemeddelelse.

Byggeriets Ankenævn behandler klagesagerne udelukkede på et skriftlig grundlag, og derfor er det nødvendigt at have skriftlig dokumentation for indgåede aftaler mellem parterne.

Konkurs er en fordel

At otte af ti sager er faldet ud til forbrugerens fordel, skal ses i sammenhæng med et stigende antal konkurser. Det mener Louise Jensen, sekretariatschef i Byggeriets Ankenævn.

"Når en virksomhed er gået konkurs, deltager den oftest ikke som part. På den måde er der altså kun én part i sagsbehandlingen, nemlig forbrugeren. Det betyder f.eks., at der ikke kan indgås forlig, og det giver forbrugeren større chance for medhold," siger hun.

Direktør i Dansk Byggeri Peter Stenholm opfordrer til at vælge en håndværksvirksomhed, der er medlem af Dansk Byggeri. Dermed er virksomheden nemlig omfattet Byg Garanti, som dækker mod sjusk, fejl og mangler for op til 100.000 kr.

Læs om klagesagerne i Byggeriets Ankenævn i 2012 her.

Læs også