Direktører har opskriften på nye job

Tre direktører appellerer til politikerne. De har opskriften på at skabe nye job.

Tre direktører mener at have opskriften på, hvordan man skaber flere jobs på bl.a. hoteller og restauranter.  Foto: René Schütze

Vi mangler arbejdspladser i Danmark. Igen og igen hører vi det, som anses som et alvorligt problem for dansk økonomi.

Regeringen har fremlangt Vækstplan DK med undertitlen "Stærke virksomheder flere job" med formålet at skabe vækst og beskæftigelse i den private sektor.

Vækstplanen hilses velkommen af Katia Østergaard, adm. direktør i Horesta, Thomas Woldbye, adm. direktør i Københavns Lufthavne A/S og Morten Haure-Petersen, chief customer officer og koncerndirektør i færgerederiet Scandlines.

Skabe flere jobs

Momsafløftning
Fra den 1. januar blev det muligt at trække 50 pct. af momsen fra på hotelovernatninger i stedet for 25 pct. Det betyder, at selve overnatningsprisen ikke ændres for gæsten med momsregistreret virksomhed. Men man kan i dag trække dobbelt så meget fra i momsregnskabet.

Især glæder de sig over forslaget om at forhøje afløftning af hotelmomsen til 75 pct., hvilket vil skabe minimum 500 job i Danmark.

Men de tre direktører foreslår, at politikerne ikke stopper der.

For en investering på 220 mio. kroner kan momsafløftningen øges til 100 pct. Beregninger fra konsulenthuset Copenhagen Economics viser, at der på den måde kan skabes mindst 1000 nye job.

"Vi støtter det meget gode forslag fra regeringen. Men vi vil også gerne gøre opmærksom på, at man med en investering kan skabe endnu flere job," siger Morten Haure-Petersen, koncerndirektør i Scandlines og forklarer:

Der er 100 pct. belæg for, at det fungerer og har en vedvarende effekt,

Morten Haure-Petersen, koncerndirektør, Scandlines

"En afløftning af hotelmomsen betyder billigere hoteller, som betyder flere turister og dermed flere arbejdspladser. Arbejdspladserne vil blive skabt både på hotellerne, i konferencebranchen, lufthavne, færgerne, i detailhandlen og på restauranterne."

Vedvarende effekt

Da man i 2011 hævede momsafløftningen fra 25 til 50 pct. bidrog det til en stigning på 10,2 pct. i antallet af udenlandske overnatninger.

"Billigere overnatninger vil også betyde, at Danmark vil være væsentlig mere attraktiv, når det handler om at tiltrække store konferencer. Og har erhvervsturisterne først været i Danmark, så er de mere tilbøjelige til at komme igen med familien," siger Morten Haure-Petersen.

Han og direktørerne fra Københavns Lufthavne og Horesta, hotel, restarant- og turisterhvervets brancheforening, opfordrer i fælleskab politikerne til at satse på dette område, da det vil skabe mange job hurtigt og for få midler.

"Der er 100 pct. belæg for, at det fungerer og har en vedvarende effekt," siger Morten Haure-Petersen.

Læs også