Serier

Derfor slår Skat ned på Kasi-sponsorater

Sponsorater handlede om at pleje familien Nielsens fritidsinteresser, mener Skat.

Skat sætter jagten ind
Foto: Tobias Selnæs Markussen

Skat har slået hårdt ned på især to sponsorater, som Kasi ApS tegnede med Brøndby og håndboldklubben AG København. Skats afgørelser betyder, at selskabet mister en væsentlig del af fradraget for sponsoraterne, lige som Jesper Nielsen og hans familie beskattes personligt af sponsorudgifterne, fordi Skat mener, der har været tale om maskeret udbytte.

I spørgsmålet om Brøndby-sponsoratet lægger Skats blandt andet vægt på, at Kasi aldrig har solgt smykker i Danmark.

Familien Nielsen er sportsinteresseret og stammer fra vestegnen, og sponsoratet betød, at Jesper Nielsen blev kendt i mediebilledet, påpeger Skat.

”Mediernes bevågenhed er formentlig en konsekvens af den meget væsentlige sponsoraftale af hidtil uset størrelse i dansk fodbold, det usædvanlige at der ikke var en produktreklame forbundet med sponsoratet, usædvanlige tiltag som eksempelvis stadionsponsorat til to cifrede million beløb uden ændring af stadionnavn og ikke mindst det forhold, at Jesper Laustrup Nielsen meget aktivt bidrog med holdninger og kommentarer til sportspressens behandling af Brøndby IF, såvel på det sportslige som på det administrative plan,” hedder det i Skats skatteafgørelse for Kasi ApS for perioden 2007-2009.

”I medierne fremstår hans sponsorat som en tilhængers forsøg på at hjælpe sin favoritklub videre,” hedder det desuden.

I forhold til sponsoratet med AG København argumenterede Skat, at ”sponsoratet i praksis blev behandlet som en slags underskudsdækning i forhold til balancer.”

”En sådan håndtering må betegnes som usædvanlig når henses til, at der ikke er tale om et 100% ejet driftsselskab. Det er SKAT’s opfattelse, at fremgangsmåden i høj grad sandsynliggør, at Kasi ApS engagement og økonomiske sikkerhedsstillelser udelukkende er båret af andre hensyn end normale forretningsmæssige vurderinger. Derimod taler de faktiske omstændigheder for, at de økonomiske forpligtelser i Kasi ApS er båret af anpartshavernes personlige interesse i håndboldsporten og særligt i de lokale klubber, hvor familien har haft, og stadig har, deres store fritidsinteresse.”

Familien Nielsen har afvist Skats udlægning. Brøndby-sponsoratet skulle bruges i forbindelse med et strategiskifte, hvor Kasi ApS skulle overtage distributionen af danske designvirksomheders produkter i Tyskland, mens sponsoratet i AG København handlede om at opbygge en helt ny virksomhed med udgangspunkt i håndboldklubben.

Læs også