Dykket i salg af kosttilskud tager fart

Især fiskeolien oplever forbrugerflugt. Flere faktorer presser markedet.

Hougaard Niels

Danskerne hiver færre pilleglas og pakninger med kosttilskud ned af hylderne. Og uvilligheden til at købe produkterne tager fart.

Med udgangspunkt i 2010 (indeks 100) er salget i 2011 faldet med 2,1 pct. Det dyk er taget til i 2012, hvor salget er dalet med 8,3 pct., og i de første to måneder af 2013 købte forbrugerne 12,5 pct. mindre end i 2010.

Det viser tal fra analyseinstituttet A. C. Nielsen, der samler data fra langt det meste af det danske kosttilskudsmarked med tal fra dagligvarebutikker, Matas, helsekostbutikker og apoteker.

Fiskeolie i krise

Særligt fiskeolie, der er den største enkeltkategori inden for kosttilskud, har lidt under faldende salg. Det skyldes primært, at DR i november 2012 sendte en kritisk udsendelse, mener adm. direktør i Axellus Henning Søgaard.

På baggrund af en undersøgelse af 12 tilfældige dåser med kapsler fra ti forskellige producenter konkluderede DR, at olien i kapslerne var alt andet end frisk. Samtidig blev der stillet spørgsmålstegn ved, om de harske olier kunne være skadelige, og om de positive effekter forsvandt. Det har DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen senere tilbagevist.

Rådgivning tæller

Ifølge Henning Søgaard faldt salget af fiskeolie med 50 pct. umiddelbart efter DR’s udsendelse. Fire måneder efter er tilbagegangen 25-35 pct. afhængig af mærke og salgskanal. Tallene har han selv indsamlet, men vil af konkurrencemæssige årsager ikke frem med de konkrete data. 

”Der er nogle kanaler, hvor det gør mere ondt end andre. Det er typisk sådan, at der er størst tilbagegang, der hvor der ikke er rådgivning. Hvis du går ind på et apotek, kan det være, apotekerne fortæller dig, at du bare skal blive ved med at tage din fiskeolie. Står du nede i en dagligvarebutik og kigger på hylderne, får du ikke den samme mulighed for at få rådgivning,” siger Henning Søgaard.

Sund skepsis er udmærket

Der findes imidlertid mange forskellige vurderinger og anbefalinger i forhold til fiskeolie og kosttilskud generelt, og de er ikke altid lige så positive, som industrien gerne vil have, de skal være.

Er det reelt ikke på sin plads at være kritisk over for de synspunkter, industrien fremmer? 

”Det er altid fornuftigt at være kritisk, men det skal være på et realistisk grundlag. I dag er det sådan, at det man må sige om produkterne, er totalt reguleret af EU med deres anprisninger. For ti år siden kunne man måske fortælle noget om et produkts egenskaber, hvor nogle andre undersøgelser viste noget modsat. En sund skepsis er udmærket, men de såkaldte eksperter og medier, som fremfører det her, lever i en verden som ligger nogle år tilbage.”

Tre hovedårsager

Han mener, at der findes tre væsentlige grunde til den samlede tilbagegang på det danske marked. For det første har fiskeoliesagen på DR sat sit præg. For det andet er forbrugerne stadig præget af finanskrisen, og prisbevidstheden kan gå ud over indkøb som kosttilskud.

Og for det tredje har Danmark i 2011 fået skrappere rammebetingelser ved at indføre gebyrer per produkt inden for kosttilskudsbranchen.

”Det har betydet, at der er en række produkter, der er taget af markedet. Når der er færre produkter, så sælger man mindre,” siger Henning Søgaard.

For at imødegå de tre udfordringer forsøger Axellus med Henning Søgaard i spidsen for det første at lave kampagner for at sælge mere, at råbe politikerne op og at forsøge at give modspil til mediernes kritik og skabe et nuanceret billede af debatten.

 DR Kontant afviser dårlig research 

 DTU: Fiskeolier til mennesker er ikke rådne 

 Fiskeolie-sag: DR Kontant afviser dårlig research

 Styrelse: Harsk fiskeolie bevarer sundhedsværdi

 Salg af fiskeoliekapsler dykker efter tv-udsendelse 

BRANCHENYT
Læs også