Facebook præsenterede en ny brugerflade

Virksomhedens seneste tiltag, som ikke var en smartphone, kan i stedet downloades.

Facebook har lanceret sin nye brugergrænseflade til smartphones. Foto: AP/Mahesh Kumar A

Los Angeles

Rygterne havde svirret længe.

Ville Facebook måske præsentere sin egen telefon eller et særligt styresystem i dag på det indkaldte pressemøde i virksomhedens hovedkvarter i Menlo Park, Californien?

Det blev ingen af delene.

Mark Zuckerberg, selskabets stifter, løftede i stedet sløret for et produkt med navnet ”Home”, som med Zuckerbergs ord skal være ”sjælen” på brugernes smartphones.

Nyt fokus

Det nye stykke software er udviklet til mobile enheder, der bruger Googles Android-styresystem, og idéen er tilsyneladende at gøre det sociale netværk til centrum for folks brug af smartphones.

Helt konkret er der tale om en brugerflade, der bliver lagt henover Android-styresystemet.

Frem for at blive mødt med synet af sine applikationer, når man åbner for sin telefon, så vil brugerne med den nye brugerflade blive mødt med billeder og opdateringer fra deres Facebook-feed.

Satsningen er et forsøg på at ændre burgernes fokus ”fra applikationer til personer,” som Mark Zuckerberg formulerede det.

”Vi mener, at dette er den bedste version af Facebook,” tilføjede den 28-årige iværksætter under den tv-transmitterede presseseance.

Voksende annoncemarked

Iagttagere ser lanceringen som Facebooks forsøg på at opprioritere indsatsen i forhold til det voksende annoncemarkedet på mobiltelefonområdet.

Flere og flere logger sig nemlig på Facebook fra en telefon og ikke en computer.

Ved at smelte hele sit univers ned over telefonen på en måde, så fotos, e-mails og en masse værktøjer og applikationer konstant taler sammen med det sociale netværk, kan selskabet tiltrække flere annoncører, lyder vurderingen.

Og det kan der være mange penge i.

Analyseinstituttet eMarketer forudser, at det amerikanske annoncemarked på det mobile område i år vil vokse med 77 pct. til 7,29 mia. dollars.

Slipper for stor investering

Jon Lund, konsulent med speciale i nye medier, siger til Ritzau, at trækket fra Facebook har den fordel, at man ikke behøver at få folk til at anskaffe sig en ny telefon, som kan være en stor investering.

”I stedet for kan Facebook komme ind og leve på alle de telefoner, der kører Android i dag, og på den måde, så springer man jo foran i køen,” siger han.

Facebook Home, som er klar til download i Google Play Store fra den 12. april, kan kun hentes ned på udvalgte smartphones.

BRANCHENYT
Læs også