Ferrari satser på Japan

Sportsvognsmærket etablerer nyt serviceværksted på grund af stigende afsætning.

Ferrari - her den nye model med navnet LaFerrari - har stor salgsfremgang på det japanske marked. Foto: AP/ Laurent Cipriani

Den italienske producent af de det ikoniske sportsvognsmærke, Ferrari, satser på Japan, som selskabets næste vækstmarked

Det sker, fordi bilproducenten i 2012 og begyndelsen af 2013 har oplevet en kraftig stigning i efterspørgslen efter sine luksusbiler i verdens tredjestørste økonomi.

Den japanske efterspørgsel af Ferrari-sportsvogne, som er ejet af italienske Fiat, steg i første kvartal af 2013 med hele 40 pct. til i alt 144 biler, viser data udgivet af Japan Automobile Importers Association torsdag.

Større vækst end i USA

Det er en mere end dobbelt så stor vækst som på Ferraris største marked, det amerikanske.

Samtidig er efterspørgslen faldet på det italienske hjemmemarked, samt i Europa og Kina. De nye oplysninger bringer glæden frem hos analytikere og eksperter, der nu synes at ane effekterne af den senere tids lempelige japanske finans- og pengepolitik.

- Væksten er meget lovende, og jeg tror, at vi kan forvente at disse super luksusmærker vil indføre flere modeller til Japan end de hidtil har gjort og samtidig styrke deres forhandlernetværk, udtaler analytiker hos IHS Automotive Yoshiaki Kawano til Bloomberg News.

Nyt serviceværksted

For at opretholde væksten har Ferrari åbnet et nyt service værksted i Japan i denne måned, lyder det fra adm. direktør for Ferrari Japan Herbert Appleroth.

Mens efterspørgslen nærmest eksploderede i Japan og USA, så ser tallene anerledes negative ud for de andre store bilmarkeder.

Ferrari havde en samlet leverance på 784 til Kina, som er verdens største bilmarked, og selvom sammenlignelige data for første kvartal af 2013 ikke er tilgængelig, skønner LMC Automotive, at salget af Ferrari i Kina i faldt denne periode.

Faldende salg i Europa

Også i Europa faldt salget af Ferrari 40 pct. i de første to måneder af året til omkring 480 enheder, viser data fra European Automobile Manufacturers’ Association. På Ferraris hjemmemarked Italien faldt salget 36 pct.

For regnskabsåret, der sluttede i marts i år, steg den samlede registrering af Ferrari biler i Japan hele 46 pct. til i alt 558 registreringer, hvilket var det højeste tal i 12 år.

Til sammenligning steg Ferraris samlede globale salg 4,5 pct. til 7,318 biler sidste år. Nordamerika var Ferrari største marked med en stigning på 19 pct. til over 2.000 billeveringer.

BRANCHENYT
Læs også