Europa vender ryggen til B&O

Håb om tocifret milliardomsætning svinder med skuffende salgstal.

Noget kunne tyde på, at Beovision 11 ikke har været den salgssucces, man havde håbet på. Foto: Fra tv-indslag

Der må sidde en række bekymrede ledere i Struer og tusindvis af bekymrede ejere rundt omkring og rive sig i håret over de seneste salgstal fra Bang & Olufsen (B&O).

På det europæiske hovedmarked dykkede omsætningen  i tredje kvartal til 292 mio. kr. fra 463 mio. kr. i samme periode i fjor, og samtlige markeder i Europa gik tilbage. Det svarer til et fald på 37 pct.

Ser man over hele året bliver nedturen glattet en anelse ud. Siden regnskabsårets begyndelse den 1. juli har B&O i Europa tabt omtrent 175 mio. kr. i omsætning sammenlignet med i fjor. Det svarer til 14,6 pct.

Langt ned til nummer to

Problemet er, at det europæiske marked er av-producentens suverænt største marked. Indtil videre i år er 66 pct. af omsætningen hentet i området, og der er langt ned til nummer to, BRIK-landene, der står for godt 14 pct.

Det virker urealistisk, og jeg tror, at de kommer til at røre ved de her langsigtede finansielle målsætninger på et tidspunkt.

Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker, Sydbank

"Det er nedslående for B&O. Man har ganske vist lukket 80 butikker, og det påvirker negativt. Men det kan ikke være forklaringen alene. Jeg tror også, at nylanceringer som Beovision 11 har skuffet, og så er det makroøkonomiske klima meget svært, og det gælder ikke kun for B&O. Problemet er bare, at jeg ikke tror, at det vil ændre sig de kommende kvartaler," lyder det fra senioranalytiker hos Sydbank Søren Løntoft Hansen.

Vækstmål urealistiske

Han vil på den baggrund ikke udelukke, at en ny sparerunde kan komme på tale i Struer-virksomheden, der allerede har skåret til én gang i dette regnskabsår.

Samtidig tvivler han stærkt på, at B&O's målsætning om en omsætning på 8-10 mia. kr. i 2017 kan nås.

"Det virker urealistisk, og jeg tror, at de kommer til at røre ved de her langsigtede finansielle målsætninger på et tidspunkt. Det svarer til en vækst på omtrent 30 pct. om året, og det får B&O mere end svært ved selv med vækst i BRIK-landene og Play-produkterne," vurderer Søren Løntoft Hansen.

Kina rykker

Mens det står sløjt til i Europa, så oplever B&O fremgang på vækstmarkederne i BRIK-landene, der voksede med 67 pct. i tredje kvartal.

Særligt det kinesiske marked, der er et stort satsningsområde for B&O, vinder frem, og man begynder nu ifølge B&O at kunne se de første resultater af samarbejdet med det kinesiske selskab Sparkle Roll, der i løbet af 2013 ventes at åbne tre B1-butikker og omtrent 50 Play-butikker som såkaldte shop-in-shops.

"Den stærke omsætningsvækst i BRIK-markederne er primært drevet af stærk vækst i Bang & Olufsens egne butikker i Hongkong og Sydkina såvel som salg relateret til åbningen af nye butikker, mens overtagelsen af masterdealeren i det centrale Kina som forventet fortsatte med at have en negativ effekt på omsætningen i Kina," skriver B&O i regnskabet.

Lovende udvikling

Det er dog uklart, om det kinesiske marked rummer potentiale til at vinde det tilbage, som man har tabt i Europa.

"Det kinesiske marked er stadig usikkert og mange andre har tidligere brændt fingrene på det, men udviklingen for B&O er lovende og med samarbejdet med Sparkle Roll, der har butikkerne, kundekendskabet og kender lovgivningen, så har man skabt fundamentet for mere vækst," mener Søren Løntoft Hansen.

BRANCHENYT
Læs også