Slut med hotdogs på tankstationer

Danske tankstationer og kiosker må forny sig for at hive kunderne tilbage.

Tankstationer, kiosker og andre nærbutikker skal sadle helt om, hvis de vil overleve. Foto: Rasmus Baaner

"Når du tænker på en tankstation, tænker du på kaffe og hotdogs. Det vil vi gerne ændre."

Sådan siger Per Brinch, der er kommunikationsdirektør hos Statoil. Grunden til, at Statoil vil ændre kædens brand er, at tankstationen i øjeblikket oplever en stigende konkurrence fra supermarkeder.

En stor mængde kiosker og nærkøbsbutikker er ved at miste kundegrundlaget.

Bruno Christensen, Detailhandelsekspert.

Supermarkeder er nemlig begyndt at holde søndagsåbent og åbent til kl. 22 i hverdagene - og det får mange forbrugere til at købe de varer, de akut står og mangler, i supermarkedet i stedet for på den lokale tank.

Mange må lukke

”En stor mængde kiosker og nærbutikker er ved at miste kundegrundlaget, og mange vil lukke,” vurderer Bruno Christensen, der er detailhandelsekspert og tilknyttet Retail Innovation Scandinavia, som er et konsulenthus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd.

Analyser fra både Retail Institute Scandinavia og Copenhagen Business School viser, at mange nærbutikker vil bukke under, fordi supermarkederne nu kan holde åbent hver søndag.

Knap 1.000 småbutikker, købmænd og kiosker vil inden 2020 være lukket som følge af lovændringen.

Branchen bliver mindre

”Der vil ske en udtynding i branchen, fordi forbrugerne hellere vil købe de dagligvarer, de mangler, i supermarkedet - der nu har sent åbent - fordi det er billigere end at købe dem i kiosken," siger Bruno Christensen.

Han mener, at tankstationer, kiosker og andre nærbutikker skal nytænke deres strategi, hvis de vil overleve.

Lukkeloven
  • 1. oktober 2012 trådte den nye lukkelov i kraft.
  • Loven er blevet liberaliseret, så butikker - herunder også supermarkeder - nu må holde åbent alle søndage, med mindre det er en helligdag.
  • Butikkerne må desuden forlænge deres åbningstid. Det har fået mange supermarkeder til at holde åbent til kl. 22 i hverdagene.
  • Før den nye lukkelov var det kun kiosker, tankstationer og andre nærbutikker, der havde åbent på ydertidspunkter.

”De bliver nødt til at udvikle nye produkter og nye oplevelser, som dagligvarebutikkerne ikke har. Så de skal altså helt omlægge det tilbud, de hidtil har givet kunderne,” siger Bruno Christensen.

Udfordringen bliver taget op

Det råd har en række butikker allerede taget til sig.

Statoil vil ændre sit brand, så kæden får en mere caféagtig profil. Statoil vil derfor satse på god kvalitetskaffe og bagværk, sandwich og smoothies og har lavet loungeområder på nogle af kædens tankstationer. Det vil dog stadig være muligt at købe hotdogs.

Tilsvarende arbejder mange kiosker og nærbutikker på at ændre sortiment, så de får flere nicheprodukter på hylderne, som kunderne ikke kan finde i supermarkederne. Det er blandt andet et stort udvalg af blade, spil og tobak. Det fortæller adm. direktør i Nærbutikkernes Landsforening Martin Schjøth.

Nærbutikken vil aldrig uddø

Bruno Christensen forudser, at udviklingen aldrig kan få alle nærbutikker til at lukke.

”Der vil også eksistere kiosker og nærbutikker om 10 år – og også om endnu længere tid. De vil aldrig helt uddø," siger han og uddyber:

"Der vil altid være en vis afstand fra bopælen og til supermarkedet – og den nærbutik, der kan få kilet sig ind mellem bopælen og supermarkedet, vil kunne overleve," fastslår han.

BRANCHENYT
Læs også