Danskerne købte flere biler i marts

Salget af nye personbiler steg i marts med 9 pct. i forhold til rekordåret 2012.

Det er stadig de små biler, der sælges i Danmark. Toyota Aygo blev i marts den tredjemest solgte model. Foto: Lars Krabbe

De danske bilforhandlere har fået nyt mod på tilværelsen. Efter en forsigtig begyndelse på året steg bilsalget markant i marts.

Der blev solgt 14.893 nye biler i marts, og det er 9 pct. over martssalget i rekordåret 2012. Det er stadig de små biler, som er danskernes foretrukne.

De 10 mest solgte personbiler i marts:

1 Volkswagen up! 1.251
2 Skode Citigo 613
3 Toyota Aygo 440
4 Ford Fiesta 413
5 Citroën C1 399
6 Renault Clio 385
7 Peugeot 208 375
8 Opel Corsa 363
9 Toyota Yaris Ford Ka 325
10 Ford Ka 325

Kilde: De Danske Bilimportører

En stabil vækst

"Foråret er kommet ind i bilhusene. Der er en meget markant efterspørgsel efter nye biler. Vi har i marts set en rigtig stærk udvikling med næsten 15.000 nye biler. Men mindst lige så vigtigt er det, at der også har været en samlet vækst på godt 3 pct. i første kvartal. Det tyder på, at der er tale om en stabil og konsolideret vækst. Det er meget positivt - især fordi vi sammenligner med 2012, der var rekordår," lyder det fra Bent Mikkelsen, der er adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

Han glæder sig samtidig over, at erhvervslivet tilsyneladende også er begyndt at investere i biler igen.

"Siden 2. halvår af 2012 har vi oplevet, at det især var de private bilkøbere, der holdt salget oppe. Derfor er det glædeligt, at vi i marts kan se, at væksten er pænt fordelt mellem private og virksomheder. Det er et godt tegn for både bilsalget og økonomien generelt," siger Bent Mikkelsen.

Lidt mindre modeller

De traditionelle firmabiler som Ford Mondeo, VW Passat og Audi A4 er dog slet ikke at finde blandt de 20 mest solgte modeller.

"Der er i Europa en generel tendens i retning af, at der sælges flere og flere af de mindre modeller.

Den tendens forstærkes nok i Danmark på grund af afgiftssystemet, men erhvervslivet vil stadig have behov for de lidt større biler til deres sælgere eller til repræsentation," vurderer Tejs Laustsen Jensen, der er chefkonsulent hos bilimportørerne og manden bag organisationens statistikmateriale.

Faldt i varevogne og lastbiler

Til gengæld blev der solgt færre varevogne og lastbiler.

Salget af varevogne faldt med godt 12 pct. i forhold til måneden før, mens salget af lastbiler dykkede med godt 31 pct. Der blev i marts solgt 1.879 nye varevogne og 271 lastbiler.

"Procenttallene kan virke voldsomme, da det er små tal det handler om på lastbilsmarkedet. Men det er et faktum, at markedet er dykket med næsten en tredjedel i første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor, og det er en meget bekymrende udviklingen," siger Bent Mikkelsen.

Måske bedring i privatforbruget

Hos Danske Bank advarer privatøkonom Las Olsen mod at lægge for megen vægt på månedstallene, der kan svinge meget. Han noterer sig i stedet, at bilsalget i de første tre måneder af 2013 viser en fremgang på 5,6 pct. i forhold til de tre forudgående måneder. Tallet er korrigeret for sæsonudsving.

"Et fald i bilsaget var stærkt medvirkende til, at privatforbruget faldt i fjerde kvartal af 2012. De aktuelle tal for bilsalget kan tyde på, at den udvikling er vendt i første kvartal af 2013. Det tyder på, at privatforbruget har klaret sig bedre, end de sløje tal for dankortomsætningen indikerer," siger Las Olsen.

BRANCHENYT
Læs også