Syv-årig brændte 10.000 kr. af på en iPad

Apple overtræder loven, fastslår Forbrugerombudsmanden om "betalingshul".

Foto: AP/Marcio Jose Sanchez

Ifølge Forbrugerombudsmanden bryder Apple flere love uden at ville rette ind. Nu vil han tage sagen op i EU, siger han til DR's forbrugermagasin Kontant.

De mest populære spil i Apples app-store er som udgangspunkt gratis. Men spillene er skruet sådan sammen, at de kun er sjove, eller man sparer tid, hvis man bruger rigtige penge i spillene. En lang række forældre har fået regninger på mange tusinde kroner, efter at deres børn har spillet på familiens iPad eller iPhone.

Dyr tur i undergrundsbanen

Ulf Groth Berntsens syv-årige datter, Karla, spillede to gratis spil, heriblandt Subway Surfers, som er udviklet af det danske firma Kiloo. Hun spurgte, om hun måtte købe noget i spillet for 18 kroner, og det sagde hendes far ja til. Han indtastede kodeordet til sin konto på iTunes, og så trækker Apple automatisk de 18 kroner på hans Visakort, som er knyttet til kontoen.

-Om mandagen får jeg besked fra min bank om, at de har spærret min konto på grund af mistænkelige transaktioner, siger Ulf Groth Berntsen til DR's forbrugermagasin Kontant.

Det viser sig, at selv om han kun har tastet sit kodeord én gang, har Karla uden at vide det kunne spille for 10.384 kroner på bare lidt over en time.

-Jeg tænker, at det er fuldstændigt vanvittigt. Karla kan jo slet ikke forstå det. Hun er helt ulykkelig og siger: Far, jeg troede, det var inde i spillet, fortæller han.

Betalingsporten står åben i et kvarter

Apple har på forhånd indstillet iPads og iPhones, så man kun skal indtaste kodeord første gang, man køber noget. Derefter er der fri adgang til ens kreditkort de næste 15 minutter. Foretager man endnu et køb inden et kvarter, begynder en ny 15 minutters periode. På den måde kan børnene købe løs uden, at forældrene ved det.

Ifølge Forbrugerombudsmanden overtræder Apple dermed flere lovgivninger, herunder Markedsføringsloven:

-Et af de helt store problemer er, at forældrene ikke har været oplyst om, at der er femten minutter, hvor man bare kan klikke løs og købe forskellige virtuelle ting. Det fremgår ikke tydeligt nok. Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, at spillene indrettes på en sådan måde, så børnene fristes til at købe den slags ting, og at forældrene får regninger af den her størrelse. Det skal vi have styr på, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe, der har hjulpet 20 forældre med at få pengene igen. .

Fik pengene retur

Da Ulf Groth Berntsen klagede til Apple, fik han ekstraordinært sine penge igen.

-Så længe Apple vælger at betale pengene tilbage til dem, der klager, og alligevel bliver ved med at holde fast i den politik, de har på området, så tænker jeg, at der må der være penge i lortet for at sige det rent ud, siger Ulf Groth Berntsen.

Kontant har været i kontakt med forældre, der har tabt flere tusinde kroner, men som ikke kunne overskue at klage på engelsk til Apple. Fremover bør det heller ikke være nødvendigt, hvis det står til Forbrugerombudsmanden:

-Jeg vil sørge for at bede Apple om, at der er et tydeligt sted, hvor man kan klage på dansk, siger Henrik Øe.

Vil fjerne grund til klager

Selv om han har været i dialog med Apple gennem to et halvt år, har Apple kun foretaget få ændringer i sin app-store. Og det er slet ikke godt nok, mener Henrik Øe, der nu vil tage kontakt til sine kolleger i EU for at lægge yderligere pres på Apple.

I USA har de mange klager fra forældre ført til et kæmpe sagsanlæg, og nu skal Apple betale over en halv milliard kroner tilbage til 23 millioner iPad- og iPhone-brugere.

Apple har ikke reageret på Kontants henvendelser.

BRANCHENYT
Læs også