General Motors vil smide milliarder i Opel

Opel har givet underskud i hele 14 år. 30 mia. kr. skal løfte mærket.

Dan Akerson, adm. direktør for General Motors ved en pressekonference efter bestyrelsesmødet i Ruesselsheim, Hessen. Foto: Arne Dedert/AP

Den amerikanske bilgigant General Motors (GM) vil investere tungt i sit kriseramte europæiske datterselskab Opel og håber på sigt at kunne forbedre sine europæiske aktiviteter, efter Opel for 14 år i træk præsterede et bundlinjeunderskud.

GM vil indskyde ca. 5,2 mia. dollar (ca. 30 mia. kr.) i Opel ved udgangen af 2016. Pengene skal blandt andet bruges på lanceringen af nye modeller. Annonceringen skete, da GM’s bestyrelse holdt topmøde i den tyske by Ruesselsheim onsdag for, at diskutere i selskabets turnaround-plan DRIVE! 2022, samt de vanskeligheder som den europæiske bilindustri står over for.

- Som en global bilproducent har GM brug for en stærk tilstedeværelse i Europa - både i design, udvikling, produktion og salg. Opel er nøglen til vores succes og nyder fuld opbakning fra moderselskabet, udtalte adm. direktør hos GM Dan Akerson ifølge Reuters onsdag.

Vil holde på mærket

Til spørgsmålene om hvorvidt GM vil oprette et joint-venture med Franske PSA Peugeot Citroen, eller eventuelt sælge Opel helt, havde Dan Akerson ingen kommentarer og tonen var, at Opel vil forblive en del af GM koncernen i fremtiden.

Ifølge tal fra sektoren er det vesteuropæiske bilmarked skrumpet med omkring 10 pct. i første kvartal af 2013. Dermed er udviklingen fortsat fra 2012, hvor det samlede vesteuropæiske bilsalg allerede lå på det laveste punkt i 17 år.

General Motors justerede driftstab i Europa faldt yderligere til 1,8 mia. dollar sidste år fra 700 mio. dollar i 2011, og GM forventer ikke at se et overskud før 2015. Nye produktlanceringer skal hjælpe med at forbedre indtjeningen for Opel, der har 23 nye modeller på tegnebrættet, herunder den kommende Cascada cabriolet og 13 nye motorer.

GM’s problemer i Europa er dog ikke unikke, idet flere bilproducenter oplever faldende salgstal og både italienske Fiat og tyske Daimler udtalte tidligere onsdag, at selskaberne forventer, at måtte fortage nedjusteringer af forventningerne til 2013.

BRANCHENYT
Læs også