Kritik: Elkunder bliver vildledt

Elpristavlen.dk, der skulle oplyse forbrugere om billig el, fungerer ikke efter hensigten.

Det kan være svært at gennemskue, hvilket selskab der udbyder den billigste el.  Foto: Miriam Dalgsgaard

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler den. Forbrugerrådet anbefaler den. Og Dansk Energi anbefaler den.

Man kan anfægte om det overhovedet er en hjælp.

Hanne Kjærskov, , direktør og ejer af Get Through Power.

Hjemmesiden elpristavlen.dk, hvor man som forbruger kan gå ind og sammenligne elselskabernes priser, så man sikrer sig, at man får den billigste el.

Men hjemmesiden virker ikke efter hensigten, for konkurrencen mellem selskaberne fungerer ikke.

Det mener Hanne Kjærskov, der er direktør og ejer af Get Through Power. Et selskab, der tilbyder virksomheder og private at sætte deres el-leverance på auktion for at give dem den billigste el.

Ikke ens grundlag

Elpristavlen.dk
  • På elpristavlen.dk skal man indtaste sit årlige forbrug i kWh, sit postnummer og vælge, om man ønsker fastpris eller variabel pris.
  • Herefter får man en liste, hvor selskabernes tilbud er sorteret efter prisen.
  • Men processen slutter ikke her. For man skal udvælge et antal, som så sammenlignes på en række parametre.
  • Se et eksempel for en lille husstand med et forbrug på 2.000 kWh/år i Aarhus her.

”Der bliver bakket op om elpristavlen fra alle sider, men det er formålsløst for forbrugerne at gå ind på hjemmesiden,” siger Hanne Kjærskov og uddyber:

"Kunderne bliver ladt i stikken, fordi de bliver overladt til selv at sætte sig ind i alverdens tilbud," siger hun.

Hanne Kjærskov henviser til, at selskaberne selv kan vælge, hvilke produkter der bliver sammenlignet. Derfor kan man som forbruger risikere at få et tilbud med en tre måneders bindingsperiode fra ét selskab, som man skal forsøge at sammenligne med et tilbud med en seks måneders bindingsperiode fra et andet.

Desuden er nogle af priserne tre måneders kampagnepriser, og det kan derfor være svært at gennemskue, hvad man som forbruger reelt kommer til at betale efterfølgende. Det mener man også i el-forbundet.dk, der er en sammenslutning af danske elkunder.

Tilgodeser ikke behovet

”Der bliver stillet så mange krav til os som forbrugere, og oplever man, at det bliver for kompliceret, så kan det være svært at overskue at sætte sig ind i det,” siger Hanne Kjærskov.

Hun mener, det er håbløst, at elpristavlen.dk, som bliver bredt anbefalet, ikke tilgodeser forbrugernes behov.

”Man kan anfægte, om det overhovedet er en hjælp,” siger hun.

Hun peger på, at problemet ligger i, at elpristavlen.dk er administreret af Dansk Energi, der er interesseorganisation for elselskaberne.

”Elselskaberne kan drage fordel af, at hjemmesiden er kryptisk, fordi kunderne har svært ved at gennemskue, hvad der er billigst," siger hun.

Konkurrencen virker ikke

Get Through Power
  • Er et auktionshus for el, der sætter en virksomhed eller privat husstands el på auktion for at finde den billigste el-leverandør.
  • Ifølge hjemmesiden viser auktionerne prisforskelle på gennemsnitligt 10 pct.
  • Det koster 100 kr. for virksomheder og 25 kr. for private at deltage i en fællesauktion.

Hanne Kjærskov mener, at der er tale om "tom snak", når hjemmesiden proklamerer, at den kan sammenligne priser, så forbrugeren kan skifte til det billigste selskab i området - og det kan man se på udviklingen.

"Der bliver råbt fra alle sider om, hvor effektiv siden er, men den har ikke udviklet sig i 10 år," siger Hanne Kjærskov og henviser til, at antallet af forbrugere, der vælger at skifte elselskab, siden 2009 kun har ændret sig ganske få procent.

I 2009 skiftede 6 pct. af danske husstande elselskab. Tallet faldt til 4 pct. i 2010 og 2011 og steg til 7 pct. i 2012.

”Hvis konkurrencen mellem elselskaberne skal virke, er man nødt til at gøre opmærksom på, at der findes andre steder, hvor man kan få sammenlignet elpriserne,” siger Hanne Kjærsov.

"Vi kan ikke genkende kritikken"

Den kritik kan Thomas Krogh slet ikke genkende. Han er afdelingschef i Dansk Energi, der administrerer elpristavlen.dk.

"Jeg kan fuldstændigt afvise, at vi skulle have en interesse i at gøre billedet ugennemsigtigt, og jeg synes også, elpristavlen.dk giver et overskueligt overblik," siger han.

Han mener - modsat Hanne Kjærskov - at det er et højt tal, når 7 pct. valgte at skifte elselskab sidste år, fordi en almindelig husstand kun kan spare 300-400 kr. om året ved et skifte. Men den køber Hanne Kjærskov ikke.

"Det er klart, at besparelsen ikke bliver større, når konkurrencen ikke fungerer," siger hun.

BRANCHENYT
Læs også