Clever: Elbilen er billigst i drift

De KAN være billigere, mener FDM, der dog peger på en stor ubekendt.

Elbilen er billigere i drift, og bilister kan spare op til godt 17.000 kr. om året ved at skifte til en elbil, lyder det fra Clever. Foto: Clever

Elbilerne bliver stadig mødt med udbredt skepsis af de danske bilister, der forholder sig kritisk til elbilernes rækkevidde, duelighed i daglig anvendelse samt mulighed for opladning uden for de store byer og motorvejsnettet.

Og så er der anskaffelsesprisen.

Det er ærgerligt, at anskaffelsesprisen holder folk fra at købe elbiler, for de er billigere i drift.

Lise Kirkegaard, kommunikationsdirektør hos Clever

Elbilsoperatøren Clever har i forbindelse med sit projekt "Test en elbil" spurgt deltagerne om, hvad der er deres største indvending mod at købe en elbil, og her har svarene i langt overvejende grad peget på anskaffelsesprisen.

"Det er lidt ærgerligt, at anskaffelsesprisen stadig holder folk fra at købe en elbil. For bilisterne vil ofte kunne spare mange penge på at vælge en elbil, der er billigere i drift, service og vedligeholdelse og forsikring, og så er den fri for ejerafgift," siger Lise Kirkegaard, der er kommunikations- og marketingsdirektør hos Clever. 

Clever: Spar op til 17.500 kr.

Selskabet har regnet på driftsudgifterne for både elbiler og traditionelle biler drevet af benzin eller diesel. Der er regnet med en fem-års periode med 20.000 kilometers kørsel om året.

"Og regnestykket vil faktisk blive bedre efter fem år, for så vil den store afskrivning være foretaget. Elbilen vil være endnu billigere i de følgende år," siger Lise Kirkegaard.

Ifølge Clever kan besparelsen være på op til 17.500 kr. om året, hvis en elbil som Nissan Leaf til 268.290 kr. sammenlignes med en tilsvarende bil til 275.000 kr. Clever har beregnet, at det over fem år koster 4,03 kr. per kilometer at køre i en Nissan Leaf, mens det koster 4,90 kr. at køre i den traditionelle bil.

Sammenligning med Golf

"Udgangspunktet har været en sammenligning med en Golf til 275.000 kr., men det kunne lige så godt have været enhver anden bil i samme størrelse," understreger Lise Kirkegaard.

I forhold til den traditionelle bil er elbilen dyrere, når det gælder afskrivning og selvfølgelig abonnement hos Clever.

Elbilerne KAN være billigere, men vi kender endnu ikke gensalgspriserne.

Allan Skytte Christensen, forbrugerøkonom hos FDM

Hvis der vælges en mindre elbil som en Peugeoi Ion til 174.500 kr. og sammenlignes med en bil til 150.000 kr., kan der være godt 10.000 kr. at spare på at vælge elbilen. Her koster elbilen 2,97 kr. per kilometer, mens den traditionelle bil koster 3,48 kr. per kilometer.

FDM: Værditabet er ukendt

Selvfølgelig når Clever frem til det resultalt, vil kritikerne sige.

Men Clever har brugt bilistorganisationen FDM's bilbudget til beregningerne, og hos FDM giver forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen udtryk for, at det kan være billigere at køre i en elbil. Men FDM vil ikke tages til indtægt for, at det rent faktisk er billigere.

Clevers ladenetværk
  • Clevers ladenetværk består af flere end 110 offentligt tilgængelige ladestandere. Heraf 50 hurtiglade-stationer, hvor elbilen kan lades op på 20-30 minutter.
  • Ladestandere og hurtiglade-stationer er bl.a. placeret ved motorveje samt ved varehuse, indkøbscentre og forlystelser.
  • Ladenetværket muliggør opladning af alle elbiler på det danske marked. Netværket understøtter alle udbredte ladeteknologier.
  • Clever tilbyder også sine kunder hjemmeladere – dvs. en ladeboks, som typisk installeres i folks garage.
  • Kunder kan få 1 kr. retur per kWh strøm, de lader elbilen med på en ladeboks fra Clever.

"Clever har absolut lavet et lødigt stykke arbejde, men jeg har også givet udtryk for, at jeg kun vil gå så langt som til at sige, at elbilerne kan være billigere," understreger Allan Skytte Christensen.

"Mit største forbehold er, at der ikke eksisterer noget brugtmarked for elbiler. Derfor kender vi ikke gensalgspriserne på elbilerne, og værditabet fylder ufattelig meget i regnestykket over en bils driftsøkonomi. Som bilejer ved man ikke, hvad bilen har kostet, før man har solgt den igen. Og jo dyrere en bil, man sammenligner med, jo bedre bliver regnestykket," forklarer han.

Elbiler bliver også billigere

Han peger dog på, at også elbilerne er blevet billigere i anskaffelse. Listeprisen er faldet, hvilket vil være med til at begrænse værditabet.

Note

Clever har efterfølgende påpeget, at besparelsen ved at vælge en Nissan Leaf faktisk være på helt op til 21.800 kr. om året.

"Vi havde beregnet værditabet ud fra førprisen på 299.995 kr. og ikke den nuværende pris på 273.285 kr. inklusiv installation af ladeboks. Men Nissan har nedsat prisen på Leaf. Dermed falder prisen per kørt kilometer fra 4,03 kr. til 3,81 kr.," forklarer Lise Kirkegaard.

Se Clevers regnestykke her.


"Men der er så nogen, der har købt dyrere og derfor vil få et større værditab," siger Allan Skytte Christensen.

Billigere service

Til gengæld er han enig med Clever i, at "brændstof" og service er billigere for elbilerne end for de traditionelle biler.

"Men i FDM mener vi stadig, at elbilen typisk er en pendlerbil ind til byen eller bil nummer to. Så kan man selvfølge diskutere, hvad der er bil nummer et og nummer to.

De fleste familier vil dog typisk have brug for en anden bil til de lidt længere ture. Elbilernes rækkevidde er stadig begrænset, og det er trods alt ikke alle steder i landet, der er opstillet ladestandere," siger Allan Skytte Christensen.

FINANS giver dig overblik
Erhvervslivet og verden er i forandring i disse dage, hvilket har betydet store omvæltninger og en stor strøm af nyheder. Vi udvælger hver dag de væsentligste erhvervsnyheder og samler dem i vores nyhedsbreve.
Tilmeld dig her
BRANCHENYT
Læs også