Skift selskab og betal mere for el

Det er for svært at gennemskue, hvad elprisen bliver efter introperioden, lyder det.

Det kan være svært at gennemskue, om man som forbruger kan spare ved at skifte elselskab.  Foto: Colourbox

I øjeblikket sender elselskaber breve ud til 1,7 mio. husstande for at gøre kunderne opmærksomme på, at deres elforsyning kan blive ændret.

I brevet bliver kunderne opfordret til at aflægge hjemmesiden elpristavlen.dk et besøg. Hjemmesiden skal give forbrugerne et overblik over, hvilket selskab der tilbyder den billigste el i deres område.

Men det gør hjemmesiden langt fra.

"Det er meget svært at gennemskue, hvad prisen bliver. Det er en prisfælde," siger Casper Kjøller, der er rådgiver hos SamEnergi, som er en forbrugersammenslutning af elkunder.

Uopmærksomhed kan blive dyr

På elpristavlen.dk kan man som forbruger sammenligne elpriser fra forskellige selskaber. Men mange af tilbuddene er kampagnepriser, der kun gælder i de første tre måneder. Hvad prisen for produktet bliver derefter, fremgår ikke på elpristavlen.dk.

"Hvis forbrugeren ikke er opmærksom på, at der kommer en stigning efter tre måneder, stiller det ham i en situation, hvor han ikke sparer de penge, som han troede, han ville spare ved at skifte selskab, fordi han ikke er blevet ordentligt klædt på," siger Casper Kjøller.

Men dét bliver forbrugerne gjort opmærksom på, mener Thomas Krogh, der er afdelingschef i Dansk Energi, der administrerer elpristavlen.dk.

Han forklarer, at der på den side, man kommer ind på inden elpristavlen.dk, er en faktaboks med en rød advarselstrekant i højre side af skærmen. Faktaboksen skal gøre forbrugerne opmærksom på, at der sker en prisændring efter tre måneder.

Skal selv finde pris

Men for at finde ud af, hvad den nye pris bliver, når kampagnen udløber, skal man væk fra elpristavlen.dk. Det fremgår nemlig ikke på siden. I stedet er der et link til det pågældende selskabs hjemmeside.

Det, mener Thomas Krogh, er tilstrækkeligt.

"Jeg synes ikke, hjemmesiden bliver mindre gennemskuelig af, at man ikke kan se den pris, man skal betale, når kampagnen slutter. Man har jo mulighed for at se det ved at trykke på et link," siger han.

"Man kan diskutere, om den nye pris skal stå hos elleverandøren eller på elpristavlen.dk, men vi vil jo gerne have, at forbrugerne også kommer ind på vores hjemmesider," siger han.

Forvirrende hjemmeside

Men det er langt fra alle links på hjemmesiden, der virker. Derfor risikerer forbrugere selv at skulle gå ind på selskabets hjemmeside for at finde den nye pris, de skal betale, når kampagnetilbuddet udløber.

"Det er simpelthen ikke godt nok, at linksene ikke virker, så man selv skal ind og klikke sig rundt på selskabernes hjemmeside. Slet ikke på en så vigtig hjemmeside, som alle henviser til," siger Casper Kjøller.

Det beklager Thomas Krogh og fortæller, at Dansk Energi vil arbejde for at få alle linksene til at fungere som dybe links.

Men i stedet mener Casper Kjøller, at elpristavlen.dk bør angive prisen direkte på sin hjemmeside.

"Hvis de skrev det sammen med introprisen, havde folk et meget bedre beslutningsgrundlag. Hjemmesiden hjælper ikke forbrugerne med at tage stilling," siger han.

BRANCHENYT
Læs også