Pladebiksen spiller på sidste vers

Om ni år kan den sidste danske pladebutik være væk.

På fire år er antallet næsten halveret: I dag er der kun 148 pladebutikker tilbage i Danmark. Foto: Emil Ryge Christoffersen.

De er ofte gemt på sidegader. Små musikperler, der kan være vanskelige at få øje på. De er en uddøende art, men de er her stadig.

I hvert fald lidt endnu.

De danske pladebutikker har i generationer givet inspiration til musikelskere landet over. Men udviklingen er løbet i den gale retning, og i dag er der kun 148 pladebutikker tilbage i Danmark.

Siden 2008 er 127 pladebikse lukket - i snit mere end to om måneden. Hvis udviklingen fortsætter, ender de traditionsrige musikperler som et fjernt minde fra en svunden tid.

Nedslående tendens

"Ofte kan vi se, at antallet af lukkede virksomheder i en branche kompenseres af et stort antal nystartede virksomheder i branchen. Det er bare ikke tilfældet her. Tværtimod," siger Ivan Christiansen, der er direktør i NN Markedsdata, en erhvervsdatabase med information om alle danske virksomheder.

Tallene for "detailhandel med musik og videooptagelser," som pladebutikkerne hører under, er nedslående. De viser, at 31 butikker sidste år måtte lukke. Kun syv nye butikker åbnede.

Branchen er hårdt presset af salg via internettet og det stigende antal streaming-tjenester, som f.eks. Spotify, der kom til Danmark i juli 2011.

Det har heller ikke hjulpet, at bl.a. TDC Bredbånd tilbyder sine kunder fri adgang til over 20 mio. musiknumre via tv, pc og mobil.

"Førhen var pladebutikkerne stort set den eneste mulighed, man havde for at anskaffe sig musik. Sådan er det ikke længere. Musikindustrien er gået ind i den digitale tidsalder på internettet."

Peter Ramsdal, Gaffa.

Den digitale tidsalder

Endnu værre er det, at butikskunder er begyndt at scanne stregkoder med deres smartphones for at se, hvor varen er billigst at bestille.

New York Times har kaldt disse apps for "de fysiske butikkers værste mareridt."

Peter Ramsdal, der er chefredaktør på musikmagasinet Gaffa, mener, at pladeforretningernes retræte er en naturlig udvikling.

"Førhen var pladebutikkerne stort set den eneste mulighed, man havde for at anskaffe sig musik. Sådan er det ikke længere. Musikindustrien er gået ind i den digitale tidsalder på internettet," siger han til epn.dk.

NN Markedsdata har lavet en fremskrivning, der viser, at den sidste pladebutik vil være lukket om ni år, i år 2022, hvis udviklingen fortsætter.

"Løbet er kørt"

Gaffa-redaktør Peter Ramsdal har svært ved at se, hvordan udviklingen skal vendes.

"Man kan måske fastholde nogle enkelte butikker til det publikum, som foretrækker fysiske produkter, sætter pris på nostalgien ved en pladebutik og gerne vil have noget vinyl i hånden. Men fremtidens musik skal erhverves andre steder."

Løkken strammes ikke kun om halsen på de små pladeforretninger. Stereo Studio, der bl.a. forhandler cd'er, plader, spil og film i 21 butikker over hele landet, er også ramt på indtjeningen.

Stereo Studio havde i 2009 et overskud på 10,8 mio. kr. Året efter styrtdykkede det til 1,3 mio. kr., og sidste år lød overskuddet på beskedne 142.000 kr.

Forsøger at tilpasse sig

Palle Johansson, der er souschef i Stereo Studio, erkender, at musikken ikke længere er den store sællert.

"Vi har måttet indskrænke vores sortiment og bruge mere energi på vores andre varegrupper. Musikken bliver ikke nedprioriteret, men vi kan mærke tilbagegangen, og det gør selvfølgelig, at vi må tilpasse os," siger han.

I et forsøg på at hamle op med bl.a. streaming-tjenesterne har Stereo Studio i samarbejde med flere musikselskaber kørt med intropriser, så flere nyudgivelser kan erhverves for 99 kr.

Det er, som Palle Johansson siger, i erkendelse af, at det er blevet sværere at overbevise folk om, at de skal betale 150 kr. for en cd.

"Vi fokuserer hele tiden på varens pris. Hvad sælger, og hvad sælger ikke? Det skal vi være på forkant med," siger han.

BRANCHENYT
Læs også