Better Place satser på flere bilmodeller

Elbilsoperatøren har samtidig opsat hurtigladere til elbiler med fast batteri.

Batteriskifte-stationen i Køge er en af de otte stationer, der har fået opstillet hurtigladere til elbiler med fast batteri. Foto: Better Place

Flere forskellige elbiler, flere forskellige kampagner og en mere koncentreret indsats om de store byer.

Elbilsoperatøren Better Place justerer nu sin strategi for at kunne udvide kundekredsen.

Nu begynder der at komme nogle flere og spændende elbiler på markedet.

Susanne Tolstrup, kommunikationsdirektør Better Place

Better Place har hidtil koncentreret indsatsen omkring opbygningen af et net af batteriskiftestationer, men antallet af modeller med udskifteligt batteri har været til at tælle på én finger. Der er i øjeblikket kun Renault Fluence, men selskabet arbejder på at få flere modeller fra internationele samarbejdspartnere.

Selskabet har dog også solgt abonnementspakker med opladning og et vist antal kilometers kørsel. Pakkerne koster 1.500-3.000 kr. om måneden.

Langsigtet strategi

"Nu tilpasser vi strategien, og det har vi faktisk gjort løbende. For mere end halvdelen af vores kunder har en elbil med fast batteri," fortæller kommunikationsdirektør Susanne Tolstrup fra Better Place.

Selskabet har lige nu godt 500 kunder, men vil ikke oplyse, hvor mange kunder der skal til for at sikre en stabil forretning.

"Men vi skulle gerne have nogle tusinde kunder om nogle år. Der er tale om en langsigtet investering. Men nu begynder der at komme nogle flere og spændende elbiler på markedet. Samtidig begynder folk at tage elbilerne til sig," siger Susanne Tolstrup.

Hun henviser bl.a. til Tesla S, Renault Zoe, Nissan Leaf og de modeller, der er på vej fra BMW og Volkswagen.

Kunderne er i de store byer

Samtidig har Better Place forskellige kampagner på vej, og den kommende indsats vil især koncentrere sig om de større byer som København, Aarhus,  og Odense.

"Der er der, interessen for elbilerne er størst lige nu," forklarer Susanne Tolstrup.

Hurtigladere på skiftestationer

Alligevel rykker Better Place på sin vis også ud i landet. 8 af de 18 batteriskiftestationer har nemlig fået opsat såkaldte 22 kWh-hurtigladere, så de også kan bruges af de bilister, der har en elbil med fast batteri, og som kører på tværs af landet via motorvejene, hvor elbilcentrene er placeret.

Netværket
Better Place-netværket består af:
  • 700 offentlige ladesteder
  • Flere hundrede ladestandere opsat hos private og danske virksomheder
  • 18 døgnåbne, ubemandede batteriskifte-stationer langs motorvejsnettet
  • 8 hurtigladere opsat ved Better Places batteriskifte-stationer ved Køge, Slagelse, Nyborg, Holbæk, Vejle, Skanderborg, Randers og Støvring

"Det vil typisk vare op mod 40 minutter at lade batteriet op til 80 pct. af kapaciteten. De sidste 20 pct. vil tage lige så lang tid, så det forventer vi, at kunderne vil undlade. Så mange burgere kan de jo heller ikke spise på nærliggende restauranter, mens de venter," som Susanne Tolstrup udtrykker det.

Hun slår også på, at Better Place nu har landets største og mest omfattende netværk, så også elbiler med fast batteri kan lades op undervejs, så de kan klare turen fra Aalborg til København.

Service til alle elbilejere

Samtidig giver selskabets administrerende direktør, Johnny Hansen, udtryk for, at danskerne nu har fået et bedre kendskab til elbilerne.

"De seneste to år har danskerne fået et langt større kendskab til elbilen. Netværket står færdigt, mange har prøvet  en elbil, og mange myter er punkteret.

Men vi må også erkende, at bilmodeller med udskifteligt batteri lader vente på sig, selv om vi fortsat ser det som den eneste reelle løsning på udfordringen med elbilernes rækkevidde. Derfor har vi i den senere tid styrket vores tilbud til ejere af elbiler med faste batterier.

Der skal ikke være den elbil i Danmark, som Better Place ikke kan servicere," siger Johnny Hansen.

BRANCHENYT
Læs også