Roterende B&O-butikker på vej

Det skal ikke længere være en stillesiddende oplevelse, at købe B&O.

Tue Mantoni, adm. direktør i Bang & Olufsen. Foto: B&O

Bang & Olufsen vil i have flere folk i butikkerne, og det skal et nyt butikskoncept hjælpe med. Administrerende direktør hos B&O Tue Mantoni regner med, at der kommer til at gå tre til fem år, hvor butikkerne skal tilpasses og bygges om.

Men så er den gamle Struer-virksomhed også klar med roterende vægge og lydmure. Det oplyser B&O torsdag på et pressemøde.

- Der kommer nok til at gå tre til fem år. Vores nuværende koncept har vi haft i 17 år, og vi har 700 butikker. Så jeg vil ikke blive overrasket, hvis det tager nogle år. Det skal gøres i det rigtige tempo, siger Tue Mantoni til Ritzau Finans.

Alt skal køre rundt

Butikskonceptet indeholder sidde-områder på roterende gulv, så kunder og besøgende kan få præsenteret produkterne enkeltvis med lyd og billede som en helhedsoplevelse. Derudover har B&O - for at understrege designet på sine produkter - valgt at hænge højttalere op på roterende plader på en væg. Dermed bliver det kun de højttalere, kunderne er ved at få demonstreret, der er synlige.

Pilot på Strøget

Tue Mantoni understreger dog, at koncernens nyåbnede butik på Strøget i København er en prototype, hvor koncernen har tænkt sig bruge de næste måneder på at lytte til kundernes feedback. Derefter - omkring julen 2013 - vil konceptet begynde at blive rullet ud i de øvrige butikker.

- Vi åbner en ny butik i Shanghai med det nye koncept her i maj eller juni. Derudover har vi en liste med 10 af vores største forhandlere rundt omkring i verden, der gerne vil implementere det nye koncept som de første. Men efter det kommer det til at tage nogle år, siger Tue Mantoni.

Prisen er ukendt

Han vil ikke afsløre, hvad det har kostet at udvikle det nye koncept, da butikken i København er en "prototype." Tue Mantoni siger dog samtidig, at konceptet er udviklet med et øje til, hvordan detailhandelens økonomiske situation er i øjeblikket.

Bang & Olufsen er i gang med at lukke 125 butikker i Europa, og det giver bedre plads på markedet til de eksisterende forhandlere, vurderer selskabet.

Samtidig afviser Tue Mantoni, at det kommer til at øge koncernens arbejdskapital eller koste på lagrene med forskydning af varebestillingerne, når forhandlerne skal til at bygge om.

- Med hensyn til arbejdskapital, så kommer forhandlerne til at skifte konceptet ud - der kommer ikke nødvendigvis flere varer i butikkerne af den grund. Og konceptet er lavet sådan, at det - hvis det er planlagt rigtigt - kan implementeres på to uger, siger han til Ritzau Finans.

Samtidig sætter B&O udrulningen af det nye koncept i bero i december, så julehandlen ikke bliver ramt af ombygninger.

BRANCHENYT
Læs også