Kun drastiske midler kan stoppe nye ratefald

Medmindre efterspørgslen stiger markant, må containerrederne tage langt mere drastiske midler i brug.

Arkivfoto: Maersk

Containerredernes håndtering af den store overkapacitet af skibe, der i stigende omfang indsættes på hovedruterne mellem Asien og Europa de kommende måneder, bliver det kritiske punkt i rateudviklingen. Sådan lyder vurderingen fra Martin Dixon, Research Manager, i analysehuset Drewry.

Spotraten er ifølge de seneste tal fra Shanghai Container Freight Index (SCFI) faldet med 483 USD per teu på blot fire uger, det laveste niveau siden februar 2012. En eskalerende udvikling, der torsdag fik topchefen for verdens største containerrederi, Søren Skou i Maersk Line, til at advare markedet om en nært forestående og omfattende priskrig, hvis ikke rederierne begynder at trække skibe ud af Asien-Europa.

Containerrederne har tabt 6,9 mia. USD  

"Problemet for rederne er det overvældende antal store skibe, der leveres de kommende måneder, hvor hovedparten indsættes på Asien-Europa. Denne overkapacitet har allerede konsekvenser for spotraterne, som det også er dokumenteret i World Container Index 's Shanghai-Rotterdam, der er faldet 10 procent i de tre uger op til den 11. april. Og yderligere fald er på vej," siger Martin Dixon til ShippingWatch:

"Hvordan rederne vil klare denne udfordring er kritisk i forhold til udviklingen i fragtraterne. Drewry tror ikke på, at redernes vedvarende tiltro til, at aflyste sejladser løser problemerne, er tilstrækkelig til at undgå yderligere ratefald. Med mindre efterspørgslen stiger markant, må rederne nødvendigvis tage mere drastiske midler i brug for at bringe raterne tilbage på et profitabelt niveau."

SeaIntel: Rate på Asien-Europa i frit fald  

Drewry's seneste Container Forecaster vurderer, at den vestgående kapacitet på Asien-Europa er vokset én procent i de forløbne 12 måneder frem til 1. april. Men væksten ville have været markant højere, hvis ikke kapaciteten var blevet reduceret i 4. kvartal 2012 og 1. kvartal 2013, primært ved at aflyse sejladser.

"Resultatet af dette var, at rederne var relativt succesfulde med at undgå ratefald i denne periode," understreger Martin Dixon.

COSCO-BELGIUM-Arrives-in-Hamburg-Germany copy.jpg 

Ifølge seneste data fra Alphaliner har Maersk Line i de forløbne 12 måneder trukket mest kapacitet ud med en reduktion på 20 procent, primært på grund af suspendering af den såkaldte AE-9 service, mens de nærmeste rivaler, schweiziske MSC og franske CMA CGM, kun har reduceret deres kapacitet marginalt i samme periode.

Andre containerredere anført af Evergreen, CKYH, CSCL og G6-alliancen har ifølge Alphaliner forøget deres kapacitet.

Maersk Line: Vi er tæt på en omfattende priskrig 

Syv nye kæmpeskibe indsat i marts 

Stor indsprøjtning af containerskibe på mindre ruter  

Analyse fælder hård dom over containershipping   


   
 

BRANCHENYT
Læs også