Mærsk-chef erkender: Superskib er dårlig timing

Nils Smedegaard indrømmer, at timingen for indsættelsen af Triple-E-skibene ikke er den mest optimale.

Foto: Miriam Dalsgaard

Blot få måneder før indsættelsen af verdens største containerskib - Maersk Lines Triple-E, opkaldt efter den afdøde skibsreder, Mærsk McKinny Møller, melder CEO Nils Smedegaard ud, at timingen for de store skibe kunne have været bedre. Det sagde han torsdag i et interview med den amerikanske tv-station CNBC.

"Disse skibe repræsenterer en ret stor kapacitetstilføjelse, men de vil blive indsat gradvist. Det er ikke et optimalt tidspunkt at tilføje kapacitet, og derfor tager vi også samtidig kapacitet ud af markedet. En del af de mindre skibe vil blive taget ud," sagde han.

Drewry: Kun drastiske midler kan stoppe nye ratefald 

Det er første gang, at Nils Smedegaard melder ud om den overkapacitet, som præger Asien-Europa, og som ligeledes har skabt debat om, hvorvidt markedet overhovedet er gearet til de mange kæmpeskibe, der i løbet af de kommende år vil blive indsat på ruterne. Men at der er en fremtid for de store containerskibe, er CEO Nls Smedegaard dog ikke i tvivl om:

"Generelt set er handelstrafikken fra Asien til Europa og fra Asien til USA stor. Vi taler måske om lidt sløvere vækst, men selvfølgelig er det en forretning med vækstpotentiale," sagde han ifølge CNBC.

Også Maersk Lines øverste chef, Søren Skou, har fokus på de lave rater på Asien-Europa. Forleden advarede han om, at "hvis containerindustrien ikke hurtigt kommer til fornuft, står vi over for en omfattende priskrig". Udmeldingen kommer efter, at raterne de seneste fire uger er faldet med næsten 500 USD per teu eller til det laveste niveau i de sidste 12 måneder. Et niveau, der formentlig er tabsgivende for mange redere.

Det er samtidig en appel til andre containerredere om at trække tonnage ud af ruten for at gøre plads til de store containerskibe, som rederier som CMA CGM og MSC også indsætter på Asien-Europa. Uden reduktion af kapacitet kan prisen blive en ny kamp om markedsandele i containerindustrien for de i forvejen hårdt ramte og flere finansielt sårbare rederier.

Drewry: Kun drastiske midler kan stoppe nye ratefald

Maersk Line: Vi er tæt på en omfattende priskrig
BRANCHENYT
Læs også