Mærsk: Vi vil forsvare os uanset prisen

Tonen skærpes nærmest for hver dag mellem de store containerrederier.

Foto: Maersk Line

De seneste uger og bare de seneste dage er kampen mellem de store globale containerrederier om sejladsen mellem Europa og Asien skærpet dramatisk. Mens raterne styrter på verdens største containerrute, viser budskaberne fra rederierne, at det er ved at blive blodig alvor, og at endnu en udpinende ratekrig er blevet et realistisk scenarium.

Nu strammer Maersk Line retorikken alvorligt over for konkurrenterne, som rederiet mener, ikke har trukket tilstrækkeligt med tonnage ud for at sikre økonomien i markedet.

"Nogle af de andre linjerederier har valgt at svare igen på den lavere efterspørgsel ved at sænke priserne. Det vil blot betyde en total pris-krig: en udvikling, der bekymrer os. Det placerer Maersk Line i den ubehagelig position, hvor vi skal vælge mellem at agere ansvarligt og at beskytte vores marked. Mens vi fortsætter arbejdet ned at justere vores udgifter, skal der ikke være tvivl om, at Maersk Line er fast besluttet på at forsvare sin markedsandel uanset omkostningen," fastslår Vincent Clerc, Maersk Line’s Chief Trade and Marketing Officer i en meddelelse sendt til ShippingWatch.

Megaskibe på vej

Han henviser til, at Maersk Line har taget tonnage i større omfang to ud af markedet to gange inden for 12 måneder. Ifølge den seneste rapport fra analysehuset Alphaliner fra i tirsdags er Maersk Line væsentligt foran konkurrenterne, når det gælder en justering af flåden. Samtidig er 2013 dog udset til at blive et rekord-år for nye, og historisk store containerskibe, hvor Maersk Lines Triple-E skibe slår dem alle med plads til 18.000 containere. Det første skib søsættes til juni i år.

Syv nye kæmpeskibe indsat i marts 

Hidtil har Maersk Lines koncernchef, Nils Smedegaard fastholdt, at timingen for den kommende flåde af 20 megastore Triple-E skibe var god. Nu lyder der også nye toner fra Maersk Gruppens øverste chef.

Meldingerne fra Maersk kommer samme dag, som det vigtige containerindeks, Shanghai Container Freight Index, er faldet igen, nu for femte uge i træk.

ShippingWatch har forgæves forsøgt at få en kommentar fra de to store konkurrenter, CMA CGM og MSC.

Maersk Line: Ratedyk afløses af pæne stigninger 15. marts

Rateindeks dykker for femte uge i træk

Smedegaard: Dårlig timing for Triple-E

Drewry: Kun drastiske midler kan stoppe nye ratefald 

BRANCHENYT
Læs også