I Sverige driver købmanden bank

Kundeloyalitet er vigtigere end overskud, siger den svenske detailkæde ICA.

I Kvickly vil man kunne komme til at indsætte og hæve penge, ligesom man blandt andet kan i svenske ICA.  Foto: Lars Krabbe

Den danske dagligvarekoncern Coop vil nu til at drive bank. Det har den svenske detailkæde ICA gjort i næsten ti år.

Ligesom man kan være medlem af Coop, kan man være medlem af ICA, og dette kundeprogram og den dertilhørende loyalitet var vigtig for opstarten af banken, forklarer Bo Lagergren, ICA Bankens privatmarkedsdirektør, til Berlingske.

På de første få uger fik ICA 50.000 kunder i den nye bank.

Pakketilbud

Men i begyndelsen var der mange børnesygdomme, forklarer Bo Lagergren til Berlingske. F.eks. skulle IT-programmerne optimeres.

"Det tager fem-ti år, inden det hele kører, og det skal man huske på, inden man starter en bank. vi begyndte med meget simple produkter, men nu har vi næsten alt, hvad en almindelig bank tilbyder," siger Bo Lagergren til Berlingske.

Blandet andet tilbyder banken forsikring, bolig- og billån samt investeringsmuligheder i fonde.

ICA har et særligt pakketilbud til de unge. De kan få forsikring, bank og rabat på dagligvarerne på én gang. Det er der 60.000 unge svenskere under 23 år, som benytter sig af.

Læs også