Detailhandlen lover: I får billigere øl og vand

Afgiftsænkelsen på øl og vand slår fuldt igennem hos forbrugerne, siger detailkæmpe.

Øl og sodavand bliver billigere i Danmark fra den 1. juli.

Det bliver ikke detailhandlen, der scorer den gevinst, som der måtte være at hente som følge af de faldende afgifter på øl og sodavand.

Det lover landets detailgiganter Dansk Supermarked og Coop Danmark.

Morgenavisen Jyllands-Posten kunne tidligere fortælle, at flere af de produkter, der blev ramt af den nu skrottede fedtafgift, er dyrere i dag , end før afgiften blev indført. 

Troværdigheden på spil

Men det bliver altså ikke tilfældet, når afgifterne på øl og sodavand fra 1. juli bliver sænket.

Fakta
  • Sodavandsafgiften bliver halveret fra 1. juli i år, og næste år vil den blev skrottet helt.
  • Ølafgiften bliver sænket med 15 pct. fra 1. juli.
  • Der betales i dag 65,91 kr. pr. liter ren alkohol i afgift på øl.
  • Afgiften på sodavand svarer i dag til 1,64 kr. pr. liter. Den halveres til 0,82 kr. pr. liter i år og til 0 kr. i 2014.

"Priserne vil helt sikkert falde med afgiften. Ellers ville det være helt utroværdigt, hvad vi har sagt op til forhandlingerne det seneste år," siger pressechef hos Dansk Supermarked Mads Hvitved Grand.

Samme melding lyder fra Coop Danmark.

Ifølge Jyllands-Postens undersøgelse er det blandt andet priserne på smør- og flødeprodukter, der har været højere efter aflivningen af fedtafgiften.

Dyrere smør

Ser man på prisen på eksempelvis en pakke Lurpak, så er den steget med 8 pct., i forhold til før fedtafgiften blev indført i oktober 2011 frem til i dag. Både detailhandlen og mejerigiganten Arla har dog afvist, at man har udnyttet situationen og begrunder de stigende priser med højere udgifter til råvarer.

Under alle omstændigheder vil priserne på øl og sodavand dog blive sænket tilsvarende faldet i afgifterne, hvilket betyder, at en kasse øl bliver omkring 5 kr. billigere, mens sodavand vil falde med omkring 15 kr. for en kasse med 30 sodavand.

"Dengang fedtafgiften blev forhandlet og stod til at blive fjernet, sagde vi, at den krone for krone ville blive fjernet. Det har vi gjort, det har vi holdt, og det må også være udgangspunktet for den her afgiftnedsættelse, ellers har det ingen effekt rent politisk, og vi har ingen troværdighed," siger Mads Hvitved Grand.

Klar til kamp

Hos grænsehandelskæden Fleggaard er man klar med et modspil til udviklingen i Danmark. Selskabets direktør, Mike Simonsen, forklarer således, at den vil blive modsvaret af en hårdere kamp om kundernes penge ved grænsen.

Men også i den danske detailhandel overvejer man at skrue på tilbudsknappen på de populære drikkevarer.

"Vi har fokus på alle de varer, som man kan konkurrere på, og hvis det her bliver en endnu mere attraktiv vare, så vil vi også skærpe fokus på det," siger Mads Hvitved Grand.

BRANCHENYT
Læs også